[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende
gennem aktiv deltagelse i undervisningen
kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.
Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Når vi indenfor psykologiens og psykiatriens verden diagnosticerer et menneske som psykopat, er den gængse respons - fra såvel kliniker som lægmand - som regel en følelse af afmagt, med kategorisk afvisning og terapeutisk nihilisme til følge. Men er stigmatiseringen af de, der stemples med dette begreb, baseret på en reel psykologisk forskningsviden - eller retfærdiggjort ud fra holdninger, som udtrykker en moralsk stillingtagen til et normalt almenpsykologisk fænomen?
På dette seminar skal vi bevæge os om bag de folkelige myter og farverige forestillinger om emnet, i et forsøg på at afdække de indre og ydre karakteristika ved en personlighedstype, hvis fremtræden i lige stor grad kan både tiltrække og frastøde os. Ved på skift at angribe fænomenet fra forskellige almenpsykologiske vinkler, skal vi se på hvorledes begrebet psykopati er blevet konstrueret sig op gennem psykologiens historie, og hvordan vi karakteriserer det i dag. Belysningen af psykopatens indre personlighedsstruktur, interpersonelle selvreguleringsmekanismer og tilhørende ydre adfærdstræk, sker således ved brug af forskellige psykologiske perspektiver - såsom det evolutionære, det kognitionspsykologiske, det psykodynamiske, det socialpsykologiske og det filosofiske. For at komme psykopatiens oprindelse et skridt nærmere på basis af de forskellige anskuelsesvinkler, bliver ovenstående karakteristika sat i relation til nyere udviklingspsykologisk forskning, som tidlige tilknytningsmønstre, det sociale og kulturelle opvækstmiljø, neurobiologiske funktionsniveauer og adfærdsgenetisk nedarvede træk.
Hensigten er at gå i dybden med personlighedspsykologiens grundpræmisser ved en afdækning af psykopatens fænomenologi. I samme åndedrag sigter fordybelsen overordnet på at dykke ned under denne teoretiske basisviden og fremhæve de enkelte forklaringstilganges interne svagheder og grundlæggende menneskesyn - og de konsekvenser dette får for teoriernes udformning. Formålet er således at styrke et redskab der er vigtigt i både akademisk forskning og klinisk praksis, nemlig psykologens evne til kritisk at tage stilling til den videnskonstruktionsproces, der ligger bag den psykologiske viden hvorpå hans/hendes arbejde hviler.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11LB
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Ekstern Lektor Lars Bjerggaard Pedersen
Klinisk psykolog, Retspsykiatrisk Afdeling Risskov
Formen vil være underviser/deltagerbaserede oplæg og diskussion på holdet.
Program og litteratur oplyses første gang. En passende introduktion til temaet findes i overbliksform i Dahl & Dalsegg (1999). 'Charmør og tyran'. Munksgaard, samt i en mere forskningsorienteret form i Millon, Simonsen, Birket-Smith & Davis (1998). 'Psychopathy - Antisocial, Criminal, and Violent Behavior' . Guilford.
Mandag 13-16 i lokale 224
Første gang 12. september 2011
Der kræves mindst 80% deltagelse og udfærdigelse af to oplæg for at bestå seminaret.