Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Psychological trauma and dissociation: Perspectives on normal and abnormal behavior ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 3 hours
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/ Udbydes som international seminar. Udvekslingsstuderende har fortrinsret. Der udbydes max. 20 pladser.    
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27892

Formål

Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Psychological trauma (or traumatic stress) and dissociation are concepts of increasing importance in our complex and violent world.  In this seminar, we will discuss various ways in which the concepts of psychological trauma and dissociation have been used and understood over the past few decades, and implications of these concepts for an understanding of a wide range of both normal and abnormal behaviors.   A major emphasis will be on the continuity or discontinuity between pathological and everyday experiences:  Is trauma simply extreme stress? Are pathological dissociative experiences, common in dissociative disorders, just exaggerated versions of normal experiences, such as changing roles or ‘sides' to our personalities.

Starting with an historical overview of the relevance of trauma and dissociation to an understanding of psychology and psychopathology, we will look at a few mental disorders linked to these concepts.  From a discussion of the diagnosis of posttraumatic stress disorder (PTSD), first introduced 30 years ago, we will move to borderline personality disorder (which some view as a ‘complex' form of PTSD) and then dissociative disorders, including dissociative identity disorder. More speculatively, we will consider the ways in which trauma and dissociation can inform an understanding of psychotic disorders, including schizophrenia, and violent behavior.  Finally, the possible relevance of trauma and dissociation to an understanding of normal personality and societal conflicts, as well as art forms such as literature, film and painting, will be explored.

It is expected that students will actively participate in the discussions that will follow on from the formal presentations beginning each meeting.  In addition, student presentations of material will be expected, along with brief essays of relevance to some of the topics (for certain students).

Course code (AULA): PSYE11AM

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Andrew Moskowitz

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Undervisningstidspunkt og sted

Thurdays 1.00-4.00 p.m. in building 1481/room 224

First time: 15 September 2011

Særlige bemærkninger

Only for exchange students: it is possible to write a small essay of 9 pages and get a grade. 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80 % active participation and 1-2 oral presentations.