[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset henvender sig primært til kandidatstuderende, der har et ønske om at arbejde i privat og offentlig regi, hvor hovedopgaven er at formidle sit videnskabelige fagområde til andre fagpersoner/beslutningstagere og at lede og facilitere faglige møder og diskussioner. Målet med kurset er, at den studerende efter at have deltaget i undervisningsforløbet kan anvende grundlæggende teoretisk viden inden for kommunikation, beslutningstagning og videnskab til at udvikle kompetencerne i at kommunikere faglig viden og indsigt på tværs af faggrænser og praksisområder. Herunder også at opnå redskaber og indsigt i at lede og understøtte individuelle og gruppedynamiske læringsprocesser.
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne
Planlægge og gennemføre et rådgivningsforløb med en landmand (beslutningstager) inden for eget fagfelt.
Lede og understøtte gruppedynamiske problemorienterede læringsprocesser (erfa-grupper, projektteams m.m.).
Kunne diskutere basale teorier om kommunikation, rådgivning og beslutningstagning i relation til praktisk anvendelse.
Give kollegial supervision i forbindelse med kommunikation og rådgivningssituationer.
Den studerende forventes at kunne forholde sig kritisk til anvendt teori og reflektere over de kommunikative processer, der er gennemført i kursusforløbet.
Kurset tager udgangspunkt i tre beslægtede samfundsvidenskabelige teoriområder, videnskab, kommunikation og beslutningstagning, der tilsammen belyser problemstillingerne knyttet til at overføre videnskabelig viden til beslutningstagerens komplekse og kontekstafhængige situation. Kursisten vil skulle tilegne sig stoffet gennem praktiske øvelser i konkrete praksisnære situationer. Kurset vil således fokusere på den grundlæggende forståelse og kun i mindre omfang specifikke værktøjer.
Generelle akademiske færdigheder svarende til en bachelorgrad er nødvendige.
Kursusansvarlig: Egon Noe (e-mail: Egon.Noe@agrsci.dk)
Herudover vil blive inddraget relevante fagpersoner både inden og uden for fakultetet til at sikre at de enkelte fagområder dækkes af kvalificerede forskere inden for feltet.
Kurset vil tage udgangspunkt i problembaseret læring. Ud over generel teorigennemgang skal undervejs gennemføres 2 projektopgaver (max. 12 sider per rapport), der inddrager og reflekterer kursets teori. Projektopgaverne skal gennemføres som gruppeopgaver.
Engelsk – dog mulighed for dansk såfremt alle studerende er dansktalende.
Leeuwis, C 2004, Communication for rural Innovation - Retinking rural innovation. Third edition. Blackwell Publishing.
Noe, E, Alrøe, H & Langvad, A 2008, 'A polyocular framework for research on multifunctional farming and rural development' , Sociologia Ruralis, vol. 48, nr. 1, s. 1-15.
Noe, E & Alrøe, H 2006, 'Combining Luhmann and Actor-Network Theory to see farm enterprises as self-organizing systems' , Cybernetics & Human Knowing, vol. 13, nr. 1, s. 34-48.
Supplerende litteratur Højring, K, Noe, E, Busck, AG & Erichsen, EH 2005, Landbrugslandet - skabelse og iagttagelse , Syddansk Universitetsforlag, Odense.
20 minutters mundtlig prøve baseret på de 2 projektrapporter. Prøven evalueres efter 7- trinsskalaen med intern censur.