Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Systemanalyse og modellering ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus. Obligatorisk (automation).
  • Semester/kvarter: Efterår, 1. semester, 2. kvarter
  • Timer per uge: 4 timers forelæsning, 5 timers øvelser
  • Deltagerbegrænsning: Ingen  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25556

Formål

Modellering af biologiske og tekniske systemer er en del af beslutningsprocesser på mange niveauer i relation til landbrug og miljø. Modeller anvendes også i udvikling og forskning til at undersøge hvordan systemer reagerer under forskellige forhold.

Formålet med dette kursus er at de studerende udvikler en solid basis indenfor systemanalyse og modellering således at de kan blive kritiske modelbrugere og så de selv kan udvikle simple modeller for biologiske systemer.

Læringsmål

Ved afslutning af kurset forventes den studerende at være i stand til at:

  • Forklare relationerne mellem en model, empirisk viden og et virkeligt system.
  • Forklare den overordnede modelklassifikation (statisk – dynamisk, empirisk – mekanistisk, deterministisk – stokastisk) og andre centrale definitioner.
  • Uddrage en abstrakt model fra virkeligt biologisk system og beskrive denne model i ord og diagrammer.
  • Overveje valget af modeltype og detaljeringsniveau i forhold til formålet
  • Forklare hovedtrækkene for dynamiske simuleringsmodeller baseret på koblede differentialligninger, herunder tilnærmede løsninger.
  • Opstille en simpel model ved brug af software, der benyttes i kurset, parameterisere modellen og teste modellen mod uafhængige data.
  • Vurdere en models følsomhed for usikkerheden på de anvendte parametre og input
  • Overveje en models evne til at beskrive et virkeligt system samt vurdere modellens evne til at forudsige systemets adfærd i fremtiden og mulige forbedringer af modellen.

Indhold

Kurset omfatter to dele: systemanalyse og modellering af biologiske og tekniske systemer.
Systemanalyse: At identificere nøglekomponenter, -processer og –grænser i et virkeligt system, definere detaljeringsniveauet i forhold til formålet med den tilstræbte modellering og beskrive en model for systemet i ord og diagrammer.
Modellering: At give en matematisk repræsentation af vigtige processer og samspillet mellem disse i et system..
De basale koncepter og definitioner omkring modellering og systemanalyse, metoder til at formulere konceptuelle og matematiske modeller, parameter estimering, validering og analyse af modeller vil blive gennemgået. I løbet af kurset vil de studerende selv opbygge modeller til at beskrive udvalgte systemer.

Faglige forudsætninger

Underviser

Mette Lægdsmand, Mette.Laegdsmand@agrsci.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger med øvelser samt projekt (2 skriftlige rapporter). Hver studerende specificerer sit bidrag til rapporterne.

Engelsk

 

Litteratur

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, husdyrsundhed og -velfærd

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, planteernæring og sundhed

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i agrobiologi, økologisk jordbrug

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


30 minutters mundtlig eksamen efter 7-trinsskalaen med intern
censur. Rapporterne skal godkendes inden eksamen. Rapporterne og
den mundtlige eksamen vægtes ligeligt.