Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tema: Linjen Innovation, organisation og arbejde ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22095

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Viser overblik over innovation, organisation og arbejde som antropologiske forskningsfelter
  • viser indsigt i specifikke teoridannelser, problemstillinger og/eller metodiske tilgange inden for innovation, organisation og arbejde i en eller flere kulturelle kontekster
  • demonstrerer forståelse for de valgte teoriers og/eller metoders omsætning til konkrete analyser af innovation, organisation og arbejde, samt hvilke konsekvenser en bestemt analysemetode har for det endelige resultat.

Indhold

Flere studerende ønsker i dag at arbejde som konsulenter eller i offentlige eller private udviklingsafdelinger efter endt studium. Mange har dog svært ved at omsætte deres erhvervede antropologiske faglighed til praksis. Dette kursus retter sig mod at skærpe kandidatens forståelse for de rammer, de træder ud i som konsulenter og udviklere, og vil ruste dem til at bringe den antropologiske tilgang - som i stigende grad efterspørges i netop disse sammenhænge - til anvendelse på en reflekteret og teoretisk funderet måde.

I forløbet skal vi læse klassiske teorier og nyere analyser inden for følgende emner: pragmatisme; begrænsning som betingelse for kreativitet; organisationskultur; servicedesign, kreativitet og innovation; det politiske og det kommercielle produkt; kommunikation og magt; policy vs praksis; praksis, rum og tid; udveksling og økonomi. Kurset vil give den studerende et solidt indblik i tematikkens særlige empiriske og metodiske problemstillinger og muligheder, som kan danne grundlag for videre studier inden for feltet innovation, organisation og arbejde.

Undervisningen vil bestå af forelæsninger, studenteroplæg, praktiske øvelser samt en intensiv workshop, hvor vi prøver kræfter med serviceudvikling til konkrete aftagere i den offentlige sektor. Det tilstræbes at dele af undervisningen henlægges til offentlige og private udviklingsafdelinger. Idet fagets to undervisere er ansat som erhvervs-phd'er i den offentlig innovationsenhed MindLab, vil hovedfokus ligge på udviklingen af politik og services i det offentlige.

Faglige forudsætninger

En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Nina Vohnsen, Jesper Christensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er projektorienteret, understøttet af forelæsninger, workshops og studenteroplæg.

Litteratur

Anbefalet læsning:

Pragmatism, forelæsninger af William James

Doing Anthropology in Consumer Research, af Sunderland og Denny

Sæt Borgeren i Spil, ad Knudsen, Bason og Toft

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i antropologi og etnografi, linje i innovation, organisations- og arbejdsantropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave
Omfang: max. 15 sider pr. studerende

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.

Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.