Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag 1: Kultur, konsumption og identitet ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22093

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • viser indsigt i specifikke teoridannelser, problemstillinger og/eller metodiske tilgange inden for forskellige emnefelter.
  • demonstrerer forståelse for de enkelte teoriers og/eller metoders omsætning til konkrete analyser af samfund og kultur, samt hvilke konsekvenser en bestemt analysemetode har for det endelige resultat.

Indhold

Kurset gennemgår nyere studier af konsumption og identitet i den vestlige, markedsdrevne verden. Grant McCracken: Culture and Consumption er central tekst på dette emne. Endvidere ser vi på den postmoderne verden og dens refleksive forbrugere (Scott Lash og John Urry: Economies of Signs and Space ), samt bevægelser som gør helt op med markedstænkningen, som the Burning Man bevægelsen og diverse fairtrade bevægelser.

Vesten og Resten.

Vestlig markedstænkning indeholder den ide, at forbrugeren vælger varen og forbruger den, men der findes lande og kulturer, hvor dette er en tovejsproces: varen forbruger også forbrugeren. Som eksempel ser vi på vastu shastra renæssancen i Indien, hvor en kompliceret relation mellem subjekt og objekt viser, at vestlig markedstænkning, og den subjekt-objekt ideologi, som er bundet til den, kan sameksistere med helt andre kulturelle verdener.

Kurset berører også det nye forbrug af vestlige luksusvarer i Kina, hvor dette forbrug indgår i en særlig kinesisk national identitetsdannelse. Desuden behandles en islamisk forbrugerbevægelse i Malaysia

     

Faglige forudsætninger

Valgfag 2 skal adskille sig tematisk, teoretisk eller metodisk fra Valgfag 1.
En relevant BA-uddannelse er endvidere en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Lars Kjærholm

Gæsteforelæser er filosoffen Henrik Jøker Bjerre

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen kan variere alt efter valg af disciplin.

Litteratur

Litteratur:

McCracken, Grant: Culture and Consumption: New Approaches to the symbolic character of consumer goods. Bloomington 1988. Indiana University Press.

McCracken, Grant: Culture and Consumption II: markets, meaning, brand management. Bloomington 2005. Indiana University Press

Lash, Scott & John Urry: Economies of Signs and Space. London. 1994. Sage

Fischer, Johan: Proper Islamic Consumption. Shopping among the Malays in Modern Malaysia. Nordic Institute of Asian Studies. Copenhagen 2008

Daniel, E Valentine: Fluid Signs. Being a Person the Tamil Way. Berkeley 1984 : University of California Press

     

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i antropologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave

Omfang: Max. 15 sider pr. studerende

 

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.

Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.