[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Sundheds- og velfærdsantropologi beskæftiger sig med hvordan forholdet mellem menneske, institution og samfund udspiller sig i forskellige livsfaser. Kurset retter sig mod studiet af de sociale og kulturelle aspekter af velfærd, sundhed og sygdom, blandt andet ved at sætte fokus på ideen om statens og civilsamfundets medansvar for indbyggerne: borgere, migranter, flygtninge...
Kurset har et bredt socialt og kulturelt perspektiv på sundhed, sygdom og velfærd, og giver mulighed for at beskæftige sig med så forskellige emner som: patientroller, sygdomsopfattelser, velfærdsbegreber, institutionsanalyse, familie, solidaritet, integration, generationsforhold mm. I den sammenhæng er staten i sig selv interessant - hvordan adskiller stater sig?
I efteråret 2010 vil endvidere indgå et særligt modul (2 undervisningsgange på engelsk) om psykiatri v. gæsteprofessor A. Luse.
På kurset arbejdes aktivt frem mod den opgave, der skal udarbejdes efterfølgende, og det forventes derfor at de studerende i forløbet er aktive omkring oplæg, udvikling af egne interesseområder og selvstændig litteratursøgning.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Mette Louise Johansen, Jens Seeberg
Undervisningsformen er projektorienteret, understøttet af forelæsninger, workshops og studenteroplæg
Vejledende litteratur:
Steffen, V. (2007) (red): Sundhedens Veje. Grundbog i sundhedsantropologi . København: Hans Reitzel. ISBN: 13:978-87-412-5020-5
Marshall, T.H. (2003, [1950]): Medborgerskab og social klasse. København: Hans Reitzels Forlag. ISBN: 87-412-2408-6
Bjerge, Bagga og Bodil Selmer (red.): Det sociale arbejdes daglige praksis. Perspektiver på brugerinddragelse og retssikkerhed. Århus Universitetsforlag. ISBN: 978 87 7934 33 1 3
Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave
Omfang: max. 15 sider pr. studerende
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog
således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og
konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det
skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er
ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.
Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde
mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og
som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger
Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.