Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Naturfagenes fagdidaktik (Q2) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 2. kvarter
  • Timer per uge: 6  
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 19202

Formål

Målet med dette kursus er, at deltagerne opnår en grundlæggende indsigt i centrale naturfagsdidaktiske problemstillinger, som kan kvalificere deres fremtidige virke som undervisere i biologi, fysik og kemi i gymnasiet.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse i diskussioner, øvelser og fremlæggelser samt aflevering af 2 synopser undervejs i kurset.

Indhold

Kurset henvender sig til alle med interesse for formidling af naturvidenskab i en skolesammenhæng - og er samtidig obligatorisk for at opnå undervisningskompetence i biologi, fysik og kemi i gymnasiet.

Fagdidaktikken beskæftiger sig med, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises i faget og med dette indhold, samt hvordan en hensigtsmæssig undervisning kan udformes. Naturfagsdidaktik er således en fond af empiriske studier, refleksioner og konkrete bud på, hvorledes man forener naturvidenskabens arbejdsmåder og produkter med det samfundsmæssigt ønskværdige og det elevmæssigt håndterbare og relevante.

Ovenstående læringsmål søges opfyldt gennem arbejde med følgende tematikker:

  • Fagets begrundelsesaspekter ("hvorfor undervise i faget?")
  • Fagligt indhold ("Hvad skal der undervises i? herunder læreplaner og "Scientific literacy")
  • Evaluering (formativ og summativ)
  • Teorier om læring
  • Arbejdsformer i faget (herunder eksperimentelt arbejde og projekter) - eksempler på "good practice"
  • - Fag, tværfag og metafag (i særdeleshed undervisning om naturvidenskab)
  • Elevmotivation og affektive faktorer i undervisningen

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lars Brian Krogh

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger/oplæg, fælles diskussioner, mindre øvelsesaktiviteter og mundtlige fremlæggelser, 3+3 timer om ugen i 7 uger.

Litteratur

Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse , Klim (2005). Fagdidaktisk litteratur gøres tilgængelig via AULA.

Kursushjemmeside

AULA

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamination efter aftale.

Udbyder

Institut for Videnskabsstudier / Centre for Science Education (CSE)

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • Diskutere undervisning med inddragelse af relevant naturfagsdidaktisk viden
  • Planlægge og begrunde mindre undervisningssekvenser
  • Analysere og diskutere kortere fagdidaktiske tekster
  • Ajourføre og udbygge deres fagdidaktiske vidensbase

 

Bedømmelse

Eksamensform: Mundtlig eksamen på basis af synopsis. Bedømmelsesform: 7-trinsskalaen. Censurform: Ekstern.