[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet med dette kursus er, at deltagerne opnår en grundlæggende indsigt i centrale naturfagsdidaktiske problemstillinger, som kan kvalificere deres fremtidige virke som undervisere i biologi, fysik og kemi i gymnasiet.
Aktiv deltagelse i diskussioner, øvelser og fremlæggelser samt aflevering af 2 synopser undervejs i kurset.
Kurset henvender sig til alle med interesse for formidling af naturvidenskab i en skolesammenhæng - og er samtidig obligatorisk for at opnå undervisningskompetence i biologi, fysik og kemi i gymnasiet.
Fagdidaktikken beskæftiger sig med, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises i faget og med dette indhold, samt hvordan en hensigtsmæssig undervisning kan udformes. Naturfagsdidaktik er således en fond af empiriske studier, refleksioner og konkrete bud på, hvorledes man forener naturvidenskabens arbejdsmåder og produkter med det samfundsmæssigt ønskværdige og det elevmæssigt håndterbare og relevante.
Ovenstående læringsmål søges opfyldt gennem arbejde med følgende tematikker:
Ingen
Lars Brian Krogh
Forelæsninger/oplæg, fælles diskussioner, mindre øvelsesaktiviteter og mundtlige fremlæggelser, 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse , Klim (2005). Fagdidaktisk litteratur gøres tilgængelig via AULA.
AULA
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamination efter aftale.
Institut for Videnskabsstudier / Centre for Science Education (CSE)
Via selvbetjening
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
Eksamensform: Mundtlig eksamen på basis af synopsis. Bedømmelsesform: 7-trinsskalaen. Censurform: Ekstern.