[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS
Formålet med kurset er, at den studerende opnår teoretisk viden om og analytisk indsigt i forholdet mellem kropslig, virtuel og sproglig interaktion i computerspil, samt opnår evnen til at reflektere over og analysere relationerne mellem kropslig, virtuel og sproglig interaktion i computerspil.
Kurset har følgende læringsmål:
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
• er i stand til at analysere, fortolke og reflektere over interaktion i konkrete computerspil på baggrund af de gennemgåede teorier og metoder
• er i stand til at udvælge, afprøve og diskutere relevante teorier og metoder samt besidder viden om teoretiske og metodiske positioner i relation til genstandsfeltet
• er i stand til at bruge teori og demonstrere analytisk indsigt
• viser færdigheder i selvstændigt at kunne orientere sig inden for, behandle og fremstille et selvvalgt emne
Kompetencer:
Målet er, at den studerende:
• kan analysere og vurdere computerspils interaktionsmæssige sammensætning, funktionalitet, udtryk og betydning ud fra teoretiske, æstetiske og kommunikative rammer
• kan analysere samspillet mellem spiller og computerspil
• kan reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger og videreudvikle egen faglig profil med metoder, teorier og analyseredskaber fra andre fagområder.
• kan belyse et emne fra flere forskellige faglige perspektiver og reflektere over perspektivernes betydning for emnets afgrænsning og den producerede viden.
• besidder viden om og indsigt i fagområdets kernelitteratur, metoder og problemstillinger
• kan relatere og bearbejde egen indsamlet empiri og erfaring til feltets problematikker og teorier og derved udvikle sine kompetencer
• udvikler akademiske skrivekundskaber og mundtlige fremstilling
• deltager i undervisningen som medansvarlig via selvstændige oplæg
Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS
Kurset vil behandle den gennemgående, overordnede problemstilling: Hvordan analyseres og beskrives relationerne mellem computerspilleres kropslige, virtuelle og sproglige handlinger i computerspil? Kurset har til hensigt at give de studerende kompetencer til at analysere og beskrive relationernes sammensætning, funktionalitet, udtryk og betydning ud fra forskellige interaktions- og sprogteoretiske tilgange.
Kursets problemstilling behandles teoretisk såvel som praktisk. Med afsæt i konkrete analyser af relationerne i World of Warcraft vil det blive undersøgt, hvordan man kan analysere, belyse og begribe disse komplekse former for relationer mellem krop, avatar og kommunikation. Endvidere vil variationer i relationernes funktionalitet og udtryk blive undersøgt, sådan som de manifesterer sig i forskellige former for computerspil såsom Rock Band, Katamari Forever eller Borderlands.
Kurset vil introducere til en række teoretiske og analytiske tilgange til studiet af spillerens interaktion i computerspil. Centrale temaer og problemstillinger i computerspilsforskningen diskuteres - herunder sondringerne mellem virtualitet og realitet, krop og avatar og fortælling og handling. Endelig vil der blive introduceret og diskuteret forskellige metoder til at studere kropslig, virtuel og sproglig interaktion i computerspil.
Kandidatstuderende på Informationsvidenskab, Medievidenskab, Æstetiske Fag eller tilsvarende
Rikke Toft Nørgård
Forelæsninger
Diskussioner
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Studenterpræsentationer
Individuel/gruppe vejledning
Dansk
Litteraturen ligger endnu ikke fast
Nej
MED:
Medie- og samfundsteori og medieæstetik
valgfag
INF linje a:
KFL og valgfag
INF linje b:
valgfag
DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b:
valgfag
Audiodesign:
valgfag
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS
Ifølge studieordningen