Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Web 2.0 og sociale medier OVERTEGNET ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Tirsdag kl. 12-15 Undervisningslokalet, Center for IT og læring, Finlandsgade 25
  • Deltagerbegrænsning: 30  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26145

Formål

Faglige mål:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

• Har indblik i centrale dele af fagets genstandsområde og teoridannelser

• Har indblik i anvendelse af Web 2.0-teknologier i specifikke organisatoriske sammenhænge

• Har indblik i værktøjer til at håndtere bruger- og kundeinddragelse

• Kan vælge og implementere Web 2.0-teknologier i organisationer på baggrund af teoretisk refleksion

• Kan administrere kommunikationssituationer, så organisationen fremstår troværdig

 

Indhold

Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS  

Web 2.0 har ændret internettet. Fokus er flyttet fra præsentation og information til kommunikation og samarbejde: fra netleksikon, mission statements og medlemsdatabaser til Wikipedia, weblogs og LinkedIn. Karakteristisk for Web 2.0-teknologierne er, at de baserer sig på social deltagelse og brugergenereret indhold. Det er blandt andet bevægelsen fra lukkede, hierarkiske systemer til personalisering og viral spredning af information.

Web 2.0 er samtidig en udfordring for virksomheder og organisationer. Det nødvendiggør en virksomhedskultur, hvor både ledere og medarbejdere er indstillet på åbenhed. Det kræver en gennemgribende omstilling af kommunikationsstrategien. Og det stiller krav om at kunne implementere nye teknologier i organisationen.

På kurset vil vi diskutere, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Web 2.0-teknologier. Eksempelvis til:

• Viral markedsføring:
Sony fik en eksponering, de aldrig kunne have købt sig til, ved at filme tusindvis af hoppende bolde som reklame for lcd-tv. Reklamefilmen spredte sig via sociale netværk på nettet og fik et enormt publikum.

• Bruger- og kundeinddragelse:
Ideastorm.com var Michael Dells første initiativ, da han vendte tilbage som CEO for at rette Dell-skuden op. På dette site er det brugerne, der foreslår produktudvikling, f.eks. at præ-installere OpenOffice på alle Dell-computere.

• Vidensdeling og intern kommunikation:
Mange virksomheder har de senere indkøbt vidensdelingssystemer i form af traditionelle intranet i håbet om, at øge den interne kommunikation og vidensdeling. Succesen har været begrænset, og derfor er blikket nu rettet mod Web 2.0.

• Troværdig kommunikation:
Under monopolsagen og Muhammedkrisen introducerede Arla weblogs for at komme kunderne i møde. Formålet var at komme i dialog med kunderne og undgå at fremstå som en mastodont. Tiltaget var i nogen grad med til at ride stormen af under Muhammedkrisen.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Christian Winther Bech
Christian Dalsgaard

 

Undervisnings- og arbejdsform

Workshops
Øvelser
Selvstændigt (gruppe)arbejde
Forelæsninger

 

Dansk

 

Litteratur

kommer senere

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

MED:
valgfag

INF linje a:
KFL, VOS og valgfag
INF linje b:
valgfag

DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b:
valgfag
Audiodesign:
valgfag

Cand. public: valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Ifølge studieordningen