Ferskvandsbiologi: Biologisk struktur og funktion i vådområder, vandløb og søer (Q1+Q2) ( efterår 2010 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk (eller dansk)
-
Niveau:
Kandidatkursus
-
Semester/kvarter:
1. og 2. kvarter
-
Timer per uge:
5
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
19002
Formål
Kursets formål er at deltagerne opnår et indgående kendskab til struktur og dynamik af de kemiske, fysiske og biologiske forhold i vandløb, søer og vådområder samt en forståelse af processer og samspil, der regulerer organismernes fordelingsmønstre, dynamik og produktion.
Obligatorisk program
Hele kurset
Indhold
Gennem forelæsninger, deltageroplæg og diskussioner af originalartikler og udvalgte lærebogskapitler behandles generelle økologiske sammenhænge og den biologiske struktur og dynamik i vandløb, søer og vådområder med fokus på temaer som:
-
Stofomsætning og -transport samt vekselvirkninger med opland
-
Den funktionelle rolle af vådområder som bufferzoner mellem det terrestriske miljø og vandløb og søer
-
Fysiske, kemiske og biologiske forhold og samspil, der regulerer akvatiske dyrs og planters fordelingsmønstre og produktion
-
Biologisk struktur og samspil i søers pelagiske samfund og bredzonen
-
Plantesamfund i vandløb, søer og vådområder- tilpasninger, udbredelsesmønstre og produktion
-
Betydning af klimaændringer og antropogene påvirkninger for den biologiske struktur og diversitet i ferske økosystemer
Der vil i kurset være indlagt to 1-dags ekskursioner.
Faglige forudsætninger
Akvatisk biologi
Underviser
Birgit Olesen
, Hans Brix, Tenna Riis, Tom Vindbæk Madsen, NN, Erik Jeppesen
Undervisnings- og arbejdsform
1 x 2 S/K + 1 x 3 S/K per uge
Ekskursioner
Litteratur
Kalff, J. (2002) Limnology: Inland Water Ecosystems. Prentice Hall, Inc.
Udleverede originalafhandlinger
Kursushjemmeside
wwww.aula.au.dk
Eksamensterminer
Ordinær eksamen: 2. kvarter
Reeksamen: Efter aftale med faglærer
Udbyder
Biologisk Institut
Læringsmål
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
-
Redegøre for struktur og funktion af de forskellige typer af ferske økosystemer samt vekselvirkninger mellem disse systemer og oplandet
-
Redegøre for betydningen af kemiske, fysiske og biotiske faktorer for organismers udbredelse, diversitet og dynamik i tid og rum
-
Redegøre for og diskutere biologiske tilpasninger, samspil og omsætninger i forskellige typer ferske økosystemer
-
Redegøre for principper bag udvalgte metoder til analyse af problemstillinger omhandlende eksperimentelt ferskvandsbiologisk arbejde
-
Analysere, fortolke og diskutere principper, problemstillinger og eksperimentelle resultater beskrevet i den videnskabelige litteratur indenfor emneområdet
Bedømmelse
-
30 minutters mundtlig eksamen med 2 dages forberedelse
-
7-trinsskala
-
Ekstern censur