Anvendt fysik (AEFYS1U01) (Q1+Q3) ( efterår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidatniveau, Byggeri
-
Semester/kvarter:
Q1 og Q2
-
Timer per uge:
Ca. 28 timer pr. uger over ca. 5 uger.
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Ingeniørhøjskolen
-
Udbud ID:
26861
Formål
Flere af kandidatuddannelsens mere ingeniørorienterede kurser tager udgangspunkt i dette fysikkursus. Den overordnede målsætning er således at skabe en faglig platform, der binder en naturvidenskabelig fysisk tilgang sammen med uddannelsens mere anvendelsesorienterede ingeniørkurser.
Formålet med undervisningen er at give de studerende faglige kompetencer til:
-
At opnå en dybere forståelse for masse- og varmetransport grænselag samt varmestråling. Disse kompetencer ligger i forlængelse af kurset
Varme- og Stoftransport
og vil være forberedende for kunne vurdere resultater i kurset AECFD, der omhandler numerisk modellering af strømninger ved
Computational Fluid Dynamics
(CFD).
-
At opnå grundlæggende indsigt i de styrende ligninger for transport af masse, energi, turbulens. Disse kompetencer tænkes forberedende til kurset
Computational Fluid Dynamics
.
-
At opnå kendskab til forsøgsplanlægning ved modeltal samt kunne vurdere måleusikkerhed ved gennemførelse af målinger. Disse kompetencer er forberedende for kandidatuddannelsens eksperimentelle forløb (delforløb i andre kurser og projekter).
-
At opnå kendskab til lys som elektromagnetisk fænomen som grundlag for at kunne beskrive lys kvalitativt og kvantitativt. Kurset tænkes forberedende for kurset [LYS].
Indhold
Tvungen laminar grænselagsteori
Tvungen turbulent grænselagsteori
Fri konvektion
Varmestråling
Styrende ligninger til CFD
Matematiske modeller for turbulens
Planlægning af modelforsøg
Fejlophobning ved måling
Lyslære
Faglige forudsætninger
Diplomingeniøruddannelse
Byggeri
Underviser
Aarhus Universitet
Undervisnings- og arbejdsform
10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 60%) og øvelser (ca. 40%)
Dansk/Engelsk
Litteratur
-
Holman, F. P. Heat Transfer. Ninth edition. International edition ISBN 0-07-112230-3
-
Tannehill J.C., Anderson D.A., Pletcher R. H. Computational Fluid Dynamics and Heat Transfer. Second Edition. Taylor& Francis. ISBN 1-56032-046-x.
-
Gaslowkz, S. Quantum Physics. 2
nd
edition, Wiley 1996
-
Knudsen, H. Præsition, usikkerhed og sansynlighed - et kort kompendium. Institut for Fysik og Astroniomi ved Aarhus Universitet. Januar 2008.
-
Grant & Phillips. Electromagnetism. 2nd edition, Wiley, 1990.
-
Boyde & Sanderson. Plasma Dynamics. Nelson, 1969
-
Young & Freedman. University Physics. 9th edition, 1996.
-
Young & Freedman. University Physics. 11th edition, 2004.
-
Griffiths P.J. Introduction to Electrodynamics. 3rd edition, prentire-Hall, 1999.
Information om anskaffelse vil inden kursusstart fremgå af CampusNet.
Udbyder
AGSE og IHA
Indgår i følgende studieordninger
Civilingeniøruddannelsen i Byggeri
Tilmelding til undervisning
Undervisningstilmelding til 1. og 2. kvarter, efteråret 2009 foregår 1.-15. maj på Selvbetjeningen:
https://mit.au.dk/
Læringsmål
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne
Grænselagsteori:
-
At kunne forklare hvorfor grænselagsstrømninger opstår.
-
At kunne klassificere grænselagsstrømninger (laminar, turbulent, fri, tvungen for forskellige fysiske genstande).
-
At argumentere for analogien mellem massetransport og varmetransport af grænselaget.
-
At kunne argumentere for anvendelige matematiske formuleringer/modeller til beskrivelse af praktiske grænselagsfænomener.
Stråling:
-
At kunne forklare fænomenet stråling og redegøre for forskellen mellem synligt lys og varmestråling i det samlede elektromagnetiske strålingsområde.
-
At kunne redegøre for hvad der er bestemmende for strålingsudvekslingen mellem fysiske objekter (sorte legemer samt gråstrålere).
Styrende transportligninger:
-
At kunne forklare den fysiske betydning af de styrende ligninger for transport af masse, energi, turbulens.
-
At kunne redegøre for forskellige turbulensmodeller, og kunne vurdere deres egnethed i forskellige anvendelsessammenhænge.
Forsøgsplanlægning:
-
At kunne redegøre for, hvorledes modeltal udledes fra styrende ligninger til anvendelse i modelforsøg
-
At kunne anvende modeltal til planlægning af skalaforsøg ved vha. principper om ligedannethed og dimensionsløse tal.
-
Kunne redegøre systematiske og tilfældige fejls betydning for eksperimentelle måleundersøgelser.
Lys:
-
At kunne forklare lys´ opstående ved elektromagnetiske terminologier.
-
At kunne redegøre for lys´ spektralfordeling og kunne redegøre for begrebet farvetemperatur og farvegengivelse (Ra-indeks).
-
At kunne forklare den fysiske betydning af de styrende ligninger til beskrivelse for "transport" af lys.
Studieordning og bedømmelse
-
Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Der afleveres fem opgaver, som alle skal godkendes forud for mundtlig eksamen. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i disse opgaver, men kan omfatte hele pensum. Præstationen bedømmes bestået/ikke bestået (intern censur).