[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Krav til bygningers form og funktion ændrer sig i dag hastigt i takt med moderne bymiljøudvikling og nydefinerede anvendelsesformer. Eksterne og interne omgivelser påvirkes undertiden i så væsentlig grad af byggeriet, at det kan være nødvendigt at afdække disse ved anvendelse af CFD.
Bygningens indeklima kan i en designfase være vanskeligt af forudsige. Tilblivelsen af f.eks. store atriers interaktion med tilknyttede bygningsafsnit, der naturlig ventileres, kræver beregningsværktøjer, der kan forudsige bygningens energistrømme og indeklima. Her er CFD et velegnet værktøj.
Navier Stokes ligninger, knudepunkter og net, kontrolvolumen metoden, Taylor-serier, implicit og eksplicit formulering, Matriceløsninger og iterationsløsninger, Scaraboughs kriterium, konvergens og residualer, relaxation, numerisk løsning af varmestråling, Lagrange beskrivelse og Euler beskrivelse, Direct Numerical Simulation/Large Eddy Simulation/ Reynolds Averaged Navier Stokes ligninger, Prandtls blandingslængdeteori, k-e model.
Diplomingeniøruddannelse
Byggeri
Niels Uhre Christensen
Kurset lægger op til primært at kunne anvende CFD-software. Derfor er studerende i store dele af kurset aktiv med at opbygge modeller i CFD-softwaren. Disse aktiverende forløb understøttes af teorilektioner, der sigter på at indføre den studerende i gængse strømningsteorier samt definitioner og termer, der knytter sig til disciplinen CFD.
Fordelingen mellem teori og studieaktiverende modelleringsopgaver er ca. 40%/60%.
Dansk/Engelsk
Nærmere information om litteraturanskaffelse orienteres på CampusNet inden kursusstart.
Ingeniørhøjskolen i Århus
Civilingeniøruddannelsen i Byggeri
Undervisningstilmelding til 1. og 2. kvarter, efteråret 2009 foregår 1.-15. maj på Selvbetjeningen: https://mit.au.dk/
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne
At kunne anvise metoder til kalibrering af CFD modeller.
Mundtlig eksamen. Der gennemføres en ca. 25. min. samtale, hvorunder der spørges med henblik på vurdering af den studerendes tilegnelse af læringsmålene. Samtalen tager udgangspunkt i mindre opgaveformulering stillet, løst og afleveret uger inden eksaminationen. Præstationen bedømmes efter 7- trins skalaen (ekstern censur).