Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Dynamiske Bygningsmodeller (AEDBM1U01) (Q1+Q3) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau, Byggeri
  • Semester/kvarter: Q1
  • Timer per uge: 12
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Ingeniørhøjskolen
  • Udbud ID: 26858

Formål

Samspillet mellem bygningers udtryk/funktion og indeklima/energibehov er kompleks, og det er vigtigt, at ingeniører er i stand til at vurdere alternative designmetoder og teknologier på et kvalificeret grundlag. Dynamiske termiske bygningsmodeller er et redskab til dette.

 

Under tiden kan det være nødvendigt at anvende CFD som projekteringsværktøj, og det kan til CFD-modellers randbetingelser være til stor hjælp at have resultater fra en dynamisk termisk bygningsmodel.

 

Formålet med undervisningen er at give de studerende faglige kompetencer til:

  • At kunne udvikle, anvende og vurdere forskellige termiske modeller for et rum til beskrivelse af energistrømme og indeklimaforhold under stationære og instationære forhold.

 

Indhold

Strålingsmodel

Instationær termisk model med fiktiv varmeakkumulerende lag

Periodestationær  termisk model med fiktiv varmeakkumulerende lag

Modellering af tekniske installationer

TRNSYS

Faglige forudsætninger

Diplomingeniøruddannelse

Byggeri

Aktiv tilfredsstillende deltagelse i Varme og Stoftransport og følger Fysik.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

10 hele dage med kombinerede forelæsninger (ca. 50%) og øvelser/opgaveregning samt modeldannelse i TRNSYS (ca. 40%).

Dansk/Engelsk

Litteratur

Udbyder

Ingeniørhøjskolen i Århus

Indgår i følgende studieordninger

Civilingeniøruddannelsen i Byggeri

Tilmelding til undervisning

Undervisningstilmelding til 1. og 2. kvarter, efteråret 2009 foregår 1.-15. maj på Selvbetjeningen: https://mit.au.dk/

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets enkelte emneområde og på tværs af enkeltområderne

  • At kunne opbygge simple termisk stationære og instationere rummodeller baseret på analytiske og numeriske metoder.
  • At kunne anvende softwareapplikationen TRNSYS til modellering af bygningsmassen og udvalgte bygningsinstallationer.
  • At kunne redegøre for den generelle strukturelle tilgang til modeldannelse i TRNSYS, således at den studerende er i stand generelt at tilføje bygningsobjekter: installationer, reguleringssystemer etc.
  • At kunne vurdere termiske modellers egnethed til løsning af et givet termisk problem.

 

Bedømmelse

Den studerende udarbejder løbende portefølje med besvarelser og løsningsforslag til kursets øvelser og opgaver. Porteføljen danner grundlag for en mundtlig eksamination hvor den studerende redegør/forsvarer for metoder etc i henhold til læringsmålene. Præstationen bedømmes efter 7-trins skalaen (ekstern cesur).