[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå udvalgte, eksemplariske tekniske, sociale og kulturelle perspektiver på interaktive teknologier, herunder multimedier og praktisk erfaring med at aktualisere centrale teoridannelser. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne i at læse og forstå videnskabelige artikler.
Ugentlige skriftlige opgaver og enkelte fremlæggelser
Kurset beskæftiger sig med historiske og aktuelle perspektiver på informationsteknologi og afsøger de sociale, kulturelle og æstetiske betydninger. Kurset lægger op til en kritisk refleksion over interaktive teknologiers (herunder multimediers) kulturelle og samfundsmæssige betydning. Kurset er tværfagligt - datalogisk og humanistisk - organiseret omkring nedslag i teorihistorisk centrale tekster, og er dermed specifikt introducerende til multimedieuddannelsens tværfaglighed, og de involverede fagligheders fælles grundlag.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
Ingen
Olav W. Bertelsen og Søren Pold
Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
The New Media Reader (Noah Wadrip-Fruin & Nick Montfort, ed.), MIT-Press, 2003, og muligvis få ekstra artikler.
Oktober, reeksamen januar
Datalogisk Institut og Multimedieuddannelsen
Mail til imvbk@hum.au.dk
Aktiv deltagelse
7-skala, ingen censur