[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå teknologi til "social and collaborative computing" i specifikke sammenhænge og indsigt i "Social and collaborativé technology" i brug, både i arbejdssammenhæng og i hverdagslivet. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at læse og forstå videnskabelige artikler.
Aktiv deltagelse gennem præsentation af 1-2 artikler og systemer i løbet af kurset
Social and collaborative computing er et område under dramatisk udvikling: nye teknologier til social interaktion som instant messaging og blogs samt collaborative websites som Second Life, Wikipedia, Flickr eller del.icio.us finder vinder i højere og højere grad indpas i vores hverdags- og arbejdsliv samt i uddannelsessammenhænge. Disse teknologier er karakteriserede ved at understøtte "rige" interaktionsformer og mediemodaliteter; folk mødes online, i og omkring fællesskaber, virtuelle projekter, media spaces og fysiske rum. Dette kursus vil studere denne type applikationer og teknologier. Den forskningsmæssige basis for vores undersøgelser vil være CSCW (Computer Supported Cooperative Work) og relaterede områder, og vi vil dække nøglebegreber som samarbejde, koordinering, praksisfællesskaber, boundary work og boundary objects, overblik og awareness. For at forstå social and collaborative computing er det vigtigt at se tilbage på den nyeste teknologiske udvikling samt vigtige historiske komponenter såvel som at skue fremad. Hver uge vil dække et tema der strækker sig over disse tre perspektiver (koncepter, anvendelsesområder og teknologier).
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
Eksperimentel Systemudvikling
Susanne Bødker
Forelæsninger (3t/uge)
Samling af videnskabelige artikler
http://services.brics.dk/java/courseadmin/SCC/pages/Course+Description
December/januar, reeksamen foregår efter aftale med underviseren
Datalogisk Institut
Mundtlig eksamen (20 min) med forberedelse, 7-skala, intern censur