Danskfagenes didaktik ( efterår 2010 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
kandidat
-
Semester/kvarter:
Efterår
-
Timer per uge:
Se undervisningsplan
-
Deltagerbegrænsning:
ingen
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
24001
Formål
Efter gennemført studieenhedsmodul kan den studerende på et videnskabeligt (dvs. systematisk, teoretisk, empirisk og kritisk) grundlag:
-
vurdere og diskutere valg af undervisningens danskfaglige indhold og kommunikationsformer og samspillet imellem dem
-
analysere og vurdere praksisformer i danskundervisningen med udgangspunkt i didaktologiske, institutionsdidaktiske, danskfaglige og sociologiske perspektiver
-
formulere og diskutere centrale problemstillinger inden for det tekstpædagogiske felt.
Undervisningsplan
Undervisningsplan i PDF
Indhold
-
Analyse og perspektivering af betingelserne for udvikling af danskfagenes didaktik i teori og praksis
-
Historisk forankrede didaktiske teorier og dannelsesteorier i samspil med danskfagenes didaktiske problemstillinger
-
Relevante pædagogiske, psykologiske, sociologiske og antropologiske perspektiveringer i relation til danskfagenes didaktiske felt
-
Teori og praksis i forhold til nutidig og fremtidig fagdidaktik med henblik på at kvalificere perspektiveringer af undervisningens mål, indhold og form inden for den danskfagene
Faglige forudsætninger
ingen
Underviser
Modulkoordinator; Gitte Holten Ingerslev,
ghi@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
se undervisningsplanen
dansk
Litteratur
kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitet
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
se studieordningen