Almen didaktik ( efterår 2010 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Alle forelæsninger foregår i København. De videooptages og lægges på nettet. Videooptagelserne lægges på nettet senest 3 dage efter forelæsningen og kan ses med en bredbåndsforbindelse. Ud over forelæsningerne foregår der fagdelt undervisning med de fagansvarlige undervisere. Bemærk at den fagdelte undervisning ikke videooptages For danskstuderende i Århus afholdes 4 seminarer som alternativ til den fagdelte undervisning.
-
Timer per uge:
onsdag kl 11 - 15
-
Deltagerbegrænsning:
ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
22302
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
demonstrere indsigt i og overblik over centrale pædagogiske grundideer
-
analysere og diskutere almendidaktiske, fagdidaktiske og curriculære problemstillinger i relation til undervisning og læring i institutionelle rammer
-
diskutere det didaktologiske grundlag for planlægning af undervisning i institutionelle rammer
-
vurdere og diskutere didaktisk praksis.
Indhold
-
Curriculumteori og didaktisk teori: traditioner og grundbegreber
-
Sammenlignende fagdidaktik
-
Institutionsdidaktik
-
Læringsteori
Undervisningsplan
Undervisningsplan i PDF format
Faglige forudsætninger
ingen
Underviser
Modulansvarlige: Jeppe Bundsgaard (dansk,
jebu@dpu.dk
), Tomas Højgaard (matematik,
thje@dpu.dk
), Frede V. Nielsen (musik,
fvn@dpu.dk
), Lisbeth Haastrup (materielle kulturstudier,
liha@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger, deltagerfremlæggelse og gruppearbejde
Dansk
Litteratur
På modulet anvendes følgende to grundbøger. De er gode at orientere sig i løbende.
Reidar Myhre:
Grunnlinjer i pedagogikkens historie
, 1996, 2. udgave, Svensk-Norsk Bogimport / Ad Notam Gyldendal. ISBN 82-417-0702-9.
Werner Jank; Hilbert Meyer (2006):
Didaktiske modeller - Grundbog i didaktik
. København: Gyldendal.Kompendium
Til modulet er udgivet et kompendium. Det indeholder alle de tekster som det er tilladt at kopiere ifølge CopyDans regler. Der er med andre ord mange tekster som I selv må opsøge. Mange vil kunne findes på semesterhylden på biblioteket.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Portefølje + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Portefølje + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Synopsis + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Synopsis + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Se studieordning og undervisningsplan