Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematik II ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: tirsdag og fredag 11-15
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22907

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :

  • demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte dele af stofområderne: geometri og algebra
  • demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte faglige kompetencer, herunder:

o ræsonnementskompetence: gennemføre og vurdere matematiske ræsonnementer, såsom matematisk bevisførelse, samt analysere og diskutere matematiske udsagn, såsom definitioner, sætninger og eksempler
o repræsentationskompetence: analysere, diskutere og vurdere repræsentationer at matematiske sagsforhold

  • analysere og diskutere stofområderne og de faglige kompetencer i et fagdidaktisk perspektiv.

Indhold

  • Matematisk ræsonnements- og repræsentationskompetence
  • Deduktiv og analytisk geometri; lineær algebra

• Et geometriprogram og et gennemgående CAS-værktøjsprogram.

Faglige forudsætninger

ingen

Underviser

modulansvarlig Morten Misfelt ( mmi@dpu.dk )

 

Undervisnings- og arbejdsform

Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner.

dansk

Litteratur

følger senere

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (matematik)

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Ved kurset foretages intern godkendelse af individuel eller
gruppevis besvarelse af 3-5 opgaver af forskellig karakter,
stillet og besvaret inden for angivne frister i løbet af
undervisningsforløbet. Disse godkendte opgavebesvarelser udgør
tilsammen en portefølje, som i en gennemskrevet version
afleveres til Studieadministrationen indenfor de herfra udmeldte
frister. Dette er forudsætningen for at kunne gå til individuel
mundtlig eksamen af maksimalt 45 minutters varighed inklusive
votering. Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i en på
forhånd lodtrukket af de indleverede opgavebesvarelser, men
inddrager i øvrigt den samlede opgaveportefølje. Med den
lodtrukne opgavebesvarelse følger en tilhørende tekst fra
kurset, som skal inddrages i samtalen mellem den studerende,
censor og eksaminator. Hvilken del af porteføljen der er blevet
lodtrukket og hvilken tekst der af eksaminator er valgt som den
ledsagende, meddeles de studerende af Studieadministrationen
senest en uge efter afleveringsfristens udløb. Bedømmelse sker
på grundlag af en vurdering af den udtrukne del af porteføljen
og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved
eksaminationen.