Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Undervisningen i "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" og "musikpsykologi og musikæstetik" finder sted over hele året, således at modul "musikpsykologi og musikæstetik" begynder i september og afsluttes midt på foråret, mens modul "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" begynder i oktober og afsluttes i maj.
  • Timer per uge: mandag 14 - 17
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22314

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier,
  • analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet,
  • analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn,
  • demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie,
  • demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land,
  • analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).

Indhold

 

  • Centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier,
  • musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger,
  • musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning,
  • musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering,
  • områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.

 

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF - format

Faglige forudsætninger

se studieordningens bestemmelser

Underviser

Modulansvarlig Frede V. Nielsen ( fvn@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, seminarer, diskussionsoplæg, projektfremlæggelse og -drøftelse, gruppevejledning og individuel vejledning.

dansk

Litteratur

Grundbøger:
Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag

Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik - eine Einführung in das Studium. Augsburg: Wissner-Verlag.

Som introduktion til musikfagets didaktik for studerende med begrænset baggrund i musikpædagogisk teori:

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Der vælges mellem to eksamensformer (se i øvrigt studieordningens § 7):

  • 1) En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusiv votering på baggrund af en indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.
  • 2) En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.

Projektemne skal godkendes af den fagansvarlige lærer.

Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.