Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie ( efterår 2010 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Undervisningen i "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" og "musikpsykologi og musikæstetik" finder sted over hele året, således at modul "musikpsykologi og musikæstetik" begynder i september og afsluttes midt på foråret, mens modul "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" begynder i oktober og afsluttes i maj.
-
Timer per uge:
mandag 14 - 17
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
22314
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-
demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier,
-
analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet,
-
analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn,
-
demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie,
-
demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land,
-
analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).
Indhold
-
Centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier,
-
musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger,
-
musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning,
-
musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering,
-
områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.
Undervisningsplan
Undervisningsplan i PDF - format
Faglige forudsætninger
se studieordningens bestemmelser
Underviser
Modulansvarlig Frede V. Nielsen (
fvn@dpu.dk
)
Undervisnings- og arbejdsform
Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, seminarer, diskussionsoplæg, projektfremlæggelse og -drøftelse, gruppevejledning og individuel vejledning.
dansk
Litteratur
Grundbøger:
Nielsen, Frede V. (1998 og senere).
Almen musikdidaktik.
København: Akademisk Forlag
Reimer, Bennett (2003).
A philosophy of music education. Advancing the vision.
3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Kraemer, Rudolf-Dieter (2004).
Musikpädagogik - eine Einführung in das
Studium.
Augsburg: Wissner-Verlag.
Som introduktion til musikfagets didaktik for studerende med begrænset baggrund i musikpædagogisk teori:
Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998).
Musikkundervisningens didaktikk.
Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Der vælges mellem to eksamensformer (se i øvrigt studieordningens § 7):
-
1) En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusiv votering på baggrund af en indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.
-
2) En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.
Projektemne skal godkendes af den fagansvarlige lærer.
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.