Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikpsykologi og musikæstetik ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Undervisningen i "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" og "musikpsykologi og musikæstetik" finder sted over hele året, således at modul "musikpsykologi og musikæstetik" begynder i september og afsluttes midt på foråret, mens modul "musikfagets didaktik og musikpædagogisk idehistorie" begynder i oktober og afsluttes i maj.
  • Timer per uge: Undervisningstidspunkt se undervisningsplan  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25316

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk,  

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag

  • demonstrere indsigt i og overblik over musikpsykologiske og -æstetiske begrebs- og teoridannelser med relevans for musikpædagogik,
  • analysere, diskutere og vurdere musikpsykologiske problemstillinger og forskningstraditioner med relevans for musikpædagogik,
  • formulere og gennemføre en undersøgelse af en musikpsykologisk problemstilling med relevans for musikpædagogik

 

 

[

Indhold

Modulet omfatter musikpsykologiske emner, forskellige forskningstraditioner og metoder med relevans for musikpædagogik, herunder

  • Teorier om musikalsk perception herunder musikoplevelsens psykologi, musik og følelse
  • Teorier om musikalsk kognition herunder musiktænkning, generative processer og musikalsk hukommelse,
  • Teorier om musikalitet, musikalsk læring (øvning, transfer, m.v.) og udvikling samt motivation,
  • Musikkens socialpsykologi herunder musikalsk identitetsdannelse
  • Centrale filosofiske og æstetiske positioner i relation til teorier om musikalsk læring og undervisning.

 

.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF format

Faglige forudsætninger

Underviser

Sven-Erik Holgersen, email:svho@dpu.dk

Undervisere og e-mail-adresser:

Sven-Erik Holgersen, email: svho@dpu.dk

Frederik Pio, email: frpi@dpu.dk

Kirsten Fink-Jensen, email: kirstenf@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Under forudsætning af tilstrækkeligt antal deltagere tilrettelægges undervisningen i efteråret 2010 og foråret 2011som holdundervisning med forelæsninger, øvelser, diskussion, projektdrøftelser samt vejledning.

De studerende udarbejder en obligatorisk midtvejsrapport efter nærmere aftale

dansk

Litteratur

 

 

Grundbøger:

Bonde, Lars Ole (2009). Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi . Forlaget Samfundslitteratur.

Fink-Jensen, K., & Nielsen, A. M. (Eds.). (2009). Æstetiske læreprocesser - i teori og praksis . Værløse: Billesø & Baltzer.

Sloboda, John (2005). Exploring the musical mind. Cognition, emotion, ability, function. Oxford University Press. Kan fx købes her: www.oup.co.uk/sale/webmupsy08/

Reimer, Bennett (2003). A Philosophy of Music Education. Advancing the Vision. Third Edition . Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall. (Bogen anvendes også i modul 2!)

Øvrige obligatoriske tekster (mærket med * ved de enkelte undervisningsgange) er trykt i kompendium , der kan købes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

 

Herudover henvises til følgende grundlitteratur, håndbøger, leksika, m.v.:

Bruhn, Herbert; Rolf Oerter & Helmut Rösing (Hg.). (1997). Musikpsychologie. Ein Handbuch . 3. Aufl.. München: Rowohlts.

Colwell, Richard & Carol Richardson (eds.) (2002). The new handbook of research on music teaching and learning . Oxford University Press

Deutsch, Diana (ed.) (1999). The Psychology of Music . Second edition. San Diego: Academic Press.

Gembris, Heiner (1998). Grundlagen musikalischer Begabung und Entwicklung . Reihe Wissner Lehrbuch, Band 1, und Forum Musikpädagogik, Band 20. Augsburg: Wissner.

Hallam, Susan; Cross, Ian; Thaut, Michael (eds.) (2009). Oxford Handbook of Music Psychology (Oxford Library of Psychology). Oxford University Press.

Hargreaves, David J. (1986). The Developmental Psychology of Music . Cambridge University Press.

Helms, S., R. Schneider & R. Weber (Eds.). (2005). Lexikon der Musikpädagogik . Kassel: Gustav Bosse Verlag.

Hodges, Donald A. (ed.) (1996). Handbook of Music Psychology . 2. ed. Kentucky: Lawrence.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik - eine Einführung in das Studium . Augsburg: Wissner-Verlag.

la Motte-Haber, Helga de und Günther Rötter (2005). Musikpsychologie . Handbuch der systematischen Musikwissenschaft, Band 3. Laaber Verlag.

Lehmann, Andreas C., Sloboda, John A., Woody, Robert H. (2007). Psychology for musicians. Understanding and Aquiring the Skills . Oxford Univ. Press.

Sloboda, John A. (1999). The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music . Oxford psychology series ; no. 5. Oxford: Clarendon Press.

 

Tidsskrifter                  

Journal of Aesthetic Education. Urbana, Illinois : University of Illinois Press.

British journal of music education . Cambridge : Cambridge University Press. 1989-

Musicæ scientiæ : the journal of the European Society for the Cognitive Sciences of Music . Liège : ESCOM. 1997-

Nordisk Musikkpedagogisk Forskning Årbok . NMH publikasjoner. Oslo : Norges Musikk-høgskole. 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004, 2006, 2007, 2008,

Nordic Journal of Music Therapy : an international scholarly journal . Sandane: publ. by Sogn and Fjordane University College, Sandane Study Centre. 1998-

Philosophy of Music Education Review . Bloomington, IN : Indiana University, School of Music. 1993-

Psychology of music : the journal of the Society for Research in Psychology of Music and Music Education . - London : The Society ... 1973-

Bonde, Lars Ole et al (red.): Psyke & Logos nr. 1, 2007, Årgang 28. Tema: Musik og psykologi. Dansk Psykologisk Forlag.

Zeitschrift für kritische Musikpädagogik http://www.zfkm.org/

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges mellem to eksamensformer (se i øvrigt studieordningens § 7):

  • 1) En mundtlig eksamination af 45 minutters varighed inklusiv votering på baggrund af en indleveret skriftlig synopsis på mellem 5 og 8 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.
  • 2) En skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 normalsider, eksklusiv litteraturliste og bilag.

Projektemne skal godkendes af vejlederen, og  

Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.

Se i øvrigt generel information om eksamen på elearning.dpu.dk/edu/information/eksamen