Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Menneske-maskine-interaktion (DD - linje B) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester/2. kvarter
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23030

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Kendskab til objektorienteret modellering og programmering.
  • Kendskab til fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler samt principper og teknikker for deres brug til konstruktion af programmer.
  • Kendskab til udvalgte klassebiblioteker og frameworks, herunder collection- og GUI-frameworks.
  • Erfaring i beskrivelse, løsning og programmering af mindre opgaver.
  • Fortrolighed med interaktionsprogrammering gennem anvendelse og udvikling af programmel til web-anvendelse samt Flash el. lign.
  • Analytiske færdigheder i design af programmer og planlægning af deres interaktion
  • Praktiske færdigheder og erfaring med at udvikle kørende prototyper
  • Analyse af og refleksion over brugssituationer og tilhørende informationsstrukturer
  • Udvikling mindre prototyper
  • Perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at anvende forskellige it-værktøjer til objektorienteret modellering og programmering af mindre it-systemer
  • Evne til at analysere, beskrive og programmere enkle problemstillinger
  • Evne til at anvende fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler hensigtsmæssigt i forhold til en foreliggende problemstilling
  • Evne til at designe et interaktionsforløb
  • Evne til at udvikle en kørende prototype til web-anvendelse eller Flash. el. lign.
  • Evne til at analysere en brugssituation i relation til hypermedier/web
  • Evne til at reflektere over de deri boende informationsstrukturer i forhold til eksisterende systemer
  • Evne til at designe og konstruere et (almindeligvis web-baseret) system til understøttelse af brugssituationen.
  • Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge

Kurset omhandler forståelses-orienterede perspektiver på menneske maskine interaktion. Kurset fokuserer på interaktive teknologiers rolle i brug, især mediering i arbejds- og andre sammenhænge. Der lægges vægt på empiriske studier af interaktion i specifikke brugssammenhænge og på stærke teoretiske, kontekstorienterede perspektiver. Kurset vil berøre metodiske spørgsmål vedrørende tilvejebringelse af design-orienteret viden om brugergrænseflader, herunder multimediegrænseflader, og introducere avancerede teknikker/metoder til vurdering af brugergrænseflader på forskellige stadier i udviklingsprocessen.

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer forståelse for de gennemgåede perspektiver på brugssammenhænge
  • demonstrerer færdigheder i at udføre empiriske kvalitative undersøgelser af brugssammenhænge

Indhold

Kurset omhandler forståelses-orienterede perspektiver på menneske-maskine interaktion. Kurset fokuserer på interaktive teknologiers rolle i brug, især mediering i arbejds- og andre sammenhænge. Der lægges vægt på empiriske studier af interaktion i specifikke brugssammenhænge og på stærke teoretiske, kontekstorienterede perspektiver.
Kurset vil berøre metodiske spørgsmål vedrørende tilvejebringelse af design-orienteret viden om brugergrænseflader, herunder multimediegrænseflader, og introducere avancerede teknikker/metoder til vurdering af brugergrænseflader på forskellige stadier i udviklingsprocessen.

Faglige forudsætninger

Underviser

Olav Bertelsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg og øvelser

Dansk

Litteratur

1. Bannon, L. & Bødker, S. Beyond the Interface, Encountering Artifacts in Use, i J. Carroll

 

(ed.). Designing Interaction . Cambridge University Press 1991, pp. 227-253.

 

2. Bannon, L. From Human Factors to human actors. Greenbaum, J. & Kyng, M. Design at work. Cooperative design of computer systems , Erlbaum 1991, pp.25-44

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtl. eks., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) består prøven af en mundtlig prøve med udgangspunkt i et af flere på forhånd annoncerede spørgsmål.

Prøveform: Mundtlig prøve.
Varighed: 30 min inkl. censur.

b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave med efterfølgende mundtlig eksamination. Eksaminator udarbejder opgaveformuleringen. Opgavens omfang er 10-15 sider og kan inddrage empiriske undersøgelser.

Prøveform: Mundtlig prøve.
Varighed: Der gives 4 uger til besvarelsen. Den mundtlige prøve varer 30 min. inkl. censur.

Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige Fakultet