Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Multimedieprogrammering - MM suppl. ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (supplering)
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23028

Formål

Studieordningen for Suppleringsfag i multimedier er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.  

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Kendskab til objektorienteret modellering og programmering.
  • Kendskab til fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler samt principper og teknikker for deres brug til konstruktion af programmer.
  • Kendskab til udvalgte klassebiblioteker og frameworks, herunder collection- og GUI-frameworks.
  • Erfaring i beskrivelse, løsning og programmering af mindre opgaver.
  • Fortrolighed med interaktionsprogrammering gennem anvendelse og udvikling af programmel til web-anvendelse samt Flash el. lign.
  • Analytiske færdigheder i design af programmer og planlægning af deres interaktion
  • Praktiske færdigheder og erfaring med at udvikle kørende prototyper
  • Analyse af og refleksion over brugssituationer og tilhørende informationsstrukturer
  • Udvikling mindre prototyper
  • Perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at anvende forskellige it-værktøjer til objektorienteret modellering og programmering af mindre it-systemer
  • Evne til at analysere, beskrive og programmere enkle problemstillinger
  • Evne til at anvende fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler hensigtsmæssigt i forhold til en foreliggende problemstilling
  • Evne til at designe et interaktionsforløb
  • Evne til at udvikle en kørende prototype til web-anvendelse eller Flash. el. lign.
  • Evne til at analysere en brugssituation i relation til hypermedier/web
  • Evne til at reflektere over de deri boende informationsstrukturer i forhold til eksisterende systemer
  • Evne til at designe og konstruere et (almindeligvis web-baseret) system til understøttelse af brugssituationen.
  • Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer forståelse af principper for og begreber i programmering
  • kan diskutere og modificere et mindre program af egen tilvirkning.

Indhold

Disciplinen omhandler grundlæggende principper for og teknikker til systematisk konstruktion af programmer, specielt objektorienterede programmer. I disciplinen behandles teknikker til forskellige abstraktionsniveauer og overgangen herimellem, dels modelniveau, hvor der behandles emner som begrebsmodellering og struktureringsformer, dels programniveau, hvor fokus er på hvorledes programmer realiseres ved hjælp af forskellige teknikker.

Faglige forudsætninger

Multimedieprogrammering skal være bestået senest i samme eksamenstermin som Interaktionsprogrammering.

Underviser

Michael Caspersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger og øvelser

Dansk

Litteratur

David J. Barnes & Michael Kölling, Objects First with Java - A

Practical Introduction using BlueJ, Prentice Hall/Pearson Education,

2006, 3rd ed.

Titel

Multimedieprogrammering

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i multimedier

  • Arbejdsrapport, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Øvelsesopgaver + Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Prøven kan aflægges på en af følgende to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær), herunder tilfredsstillende besvarelse af obligatoriske opgaver, er prøven en praktisk prøve, hvor den studerende fx. diskuterer og modificerer et foreliggende program.

Prøveform: Praktisk og mundtlig prøve
Forberedelse: Ingen forberedelsestid
Varighed: 30 min. inkl. censur
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke-bestået
Vægtning: 5 ECTS

b) Prøven er en bunden praktisk opgave og en mundtlig prøve. Den praktiske opgave består i udarbejdelse af et program til løsning af en af eksaminator specificeret opgave. Den mundtlige eksamen er en efterfølgende diskussion og modificering af den studerendes løsning. Der
foretages en helhedsvurdering af den praktiske opgave og den mundtlige eksamen.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave og en mundtlig prøve
Hjælpemidler: Alle
Varighed: Der gives 4 uger til besvarelsen, 30 minutter inkl. censur til den mundtlige prøve.
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala.
Vægtning: 5 ECTS

Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige Fakultet.