[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer på et grundlæggende niveau i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Gennem et repræsentativt udvalg af nyere teoridannelser, metoder og forskningstraditioner præsenteres videnskabelige grundlagsproblemer for krydsfeltet mellem de informations- og æstetikvidenskabelige fagområder. Specielt introduceres til videnskabelige tekster, der reflekterer over relationerne mellem teknologi, kunst, IT og design. Studium Generale perspektiverer fagområdet filosofisk, videnskabshistorisk og samfundsmæssigt og præsenterer den studerende for fælleshumanistiske og fællesuniversitære problemstillinger.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
Ingen
Pernille Leth-Espensen
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, øvelser og diskussion.
Dansk
Der vil foreligge et kompendium med centrale tekster om humanistiske videnskabelige og æstetiske teorier fra
Immanuel Kant: Uddrag af Kritik af den rene fornuft, Frederiksberg 2002 and Karl R. Popper: "Gendrivelseskriteriet", in: Peter Kemp (red.): Temaer i nutidens tænkning, Kbh. 1975 to
Thomas Kuhn: "Normalitet og revolution", in: Peter Kemp (red.): Temaer i nutidens tænkning
Prøven er en skriftlig eksamen og kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær) samt aflevering af mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.) er prøven en fri skriftlig opgave. Opgaven skal ligge inden for horisonten af undervisningens gennemgåede stof og forholde sig til flere videnskabsteoretiske positioner og tekster. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven,
undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Prøveform
: Fri, skriftlig opgave.
Omfang
: 12-15 sider.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.
b) Prøven er en fri skriftlig opgave efterfulgt af en individuel mundtlig prøve. Ved den mundtlige prøve diskuteres opgaven i relation til et eller flere tværgående spørgsmål. Opgavens omfang er 15-20 sider.
Prøveform
: Fri skriftlig opgave og mundtlig prøve.
Hjælpemidler
: Alle.
Forberedelsestid
: 30 minutter.
Varighed
: 20 minutter.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.