Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale DD ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23014

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer på et grundlæggende niveau i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Indsigt i de vigtigste videnskabelige teorier, filosofiske positioner og metoder i krydsfeltet mellem informations- og æstetikvidenskaberne
  • Kendskab til humanvidenskabernes teorihistorie
  • Viden om universitetets og humanvidenskabernes historiske og aktuelle rolle i kultur- og samfundslivet

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Evnen til at reflektere over forskellige videnskabsteoretiske positioners styrker og svagheder i konkrete anvendelsessammenhænge (i fx forskning, undervisning, kunst, kultur og bredere offentlighed)
  • Evnen til kritisk refleksion af videnskabens brug i samfundsmæssig praksis
  • Evnen til at gribe en konkret problemstilling an på en metodisk reflekteret måde og udvælge de hertil passende teoretiske og analytiske værktøjer

Indhold

Gennem et repræsentativt udvalg af nyere teoridannelser, metoder og forskningstraditioner præsenteres videnskabelige grundlagsproblemer for krydsfeltet mellem de informations- og æstetikvidenskabelige fagområder. Specielt introduceres til videnskabelige tekster, der reflekterer over relationerne mellem teknologi, kunst, IT og design. Studium Generale perspektiverer fagområdet filosofisk, videnskabshistorisk og samfundsmæssigt og præsenterer den studerende for fælleshumanistiske og fællesuniversitære problemstillinger.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer kendskab til væsentlige teorier, traditioner og problemstillinger af relevans for krydsfeltet mellem de informations- og æstetikvidenskabelige fagområder.
  • kan identificere og afgrænse et videnskabeligt grundlagsproblem med relevans for fagområdet.
  • kan redegøre for de omhandlede problemstillinger og teorier samt diskutere disse i relation til en bredere videnskabsteoretisk, social, værkanalytisk eller kulturel kontekst.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Pernille Leth-Espensen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, øvelser og diskussion.

Dansk

Litteratur

Der vil foreligge et kompendium med centrale tekster om humanistiske videnskabelige og æstetiske teorier fra 

Immanuel Kant: Uddrag af Kritik af den rene fornuft, Frederiksberg 2002 and Karl R. Popper: "Gendrivelseskriteriet", in: Peter Kemp (red.): Temaer i nutidens tænkning, Kbh. 1975 to

Thomas Kuhn: "Normalitet og revolution", in: Peter Kemp (red.): Temaer i nutidens tænkning

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digitalt design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Undervisningsdelt.+ b. hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Undervisningsdelt.+ b. hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven er en skriftlig eksamen og kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær) samt aflevering af mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.) er prøven en fri skriftlig opgave. Opgaven skal ligge inden for horisonten af undervisningens gennemgåede stof og forholde sig til flere videnskabsteoretiske positioner og tekster. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven,
undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

Prøveform : Fri, skriftlig opgave.
Omfang : 12-15 sider.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Prøven er en fri skriftlig opgave efterfulgt af en individuel mundtlig prøve. Ved den mundtlige prøve diskuteres opgaven i relation til et eller flere tværgående spørgsmål. Opgavens omfang er 15-20 sider.

Prøveform : Fri skriftlig opgave og mundtlig prøve.
Hjælpemidler : Alle.
Forberedelsestid : 30 minutter.
Varighed : 20 minutter.
Censur og bedømmelse : Intern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.