Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tid, lyd og dynamik i digitalt design DD ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27977

Formål

Overordnet beskrivelse

Tid er et grundparameter i digitalt design. Lyd udfolder sig i tid.
Ved at undersøge og analysere lydens egenskaber og potentialer i digitalt design, vil den studerende blive introduceret til hvordan dynamiske parametre kan bruges i designprocesser til at skabe et spillerum for brugerens kreativitet.

 

At introducere den studerende til teoretisk og praktisk viden om lyds egenskaber og potentiale som designmateriale i digitale sammenhænge der lægger op til en improviseret kreativ brug.
At præsentere den studerende for forskellige teorier og metoder til at beskrive og analysere digitalt designede systemer, hvor igennem brugeren selv har mulighed for at udtrykke sig.
At give den studerende redskaber til og indsigt i hvorledes man kan bruge lyden som materiale i sådanne sammenhæng.

 

 

Indhold

Forståelse af lyd som designmateriale, giver mulighed for indsigt i hvordan dynamiske parametre kan bruges i udvikling af de temporale elementer der indgår i den samlede oplevelse af et digitalt design. Derved overføres en del af komponist-rollen til brugeren af det digitale system, så brugeren får kontrol over temporale elementer der supplerer og konstituerer oplevelsen.

Ved at undersøge lydens egenskaber og potentialer som designmateriale opnår den studerende indsigt i, hvorledes disse kan bruges i andre medier samt design-sammenhænge hvor lyd ikke nødvendigvis indgår. Således kan de dynamiske og tidslige parametre fra lyden og musikkens domæne bruges i forskelligartede designprocesser til at skabe spillerum for en kreativ improviseret adfærd. Vores omdrejningspunkt er hvorledes vi med små praktiske eksperimenter kan forsøge at sætte rammerne for en sådan temporal dynamisk oplevelse. Disse eksperimenter dokumenteres i en portfolio der vil være grundlag for eksamens-bedømmelse.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Marie K. Højlund & Rasmus Lunding

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger & eksperimenter, som dokumenteres i en individuel portfolio

 

dansk

 

Litteratur

Præsenteres ifm. semesterstart

 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digitalt design

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


I følge studieordningen