[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Faglige mål:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
• Har indblik i centrale dele af fagets genstandsområde og teoridannelser
• Har indblik i anvendelse af Web 2.0-teknologier i specifikke organisatoriske sammenhænge
• Har indblik i værktøjer til at håndtere bruger- og kundeinddragelse
• Kan vælge og implementere Web 2.0-teknologier i organisationer på baggrund af teoretisk refleksion
• Kan administrere kommunikationssituationer, så organisationen fremstår troværdig
Kurset udbydes som 10 eller 20 ECTS
Web 2.0 har ændret internettet. Fokus er flyttet fra præsentation og information til kommunikation og samarbejde: fra netleksikon, mission statements og medlemsdatabaser til Wikipedia, weblogs og LinkedIn. Karakteristisk for Web 2.0-teknologierne er, at de baserer sig på social deltagelse og brugergenereret indhold. Det er blandt andet bevægelsen fra lukkede, hierarkiske systemer til personalisering og viral spredning af information.
Web 2.0 er samtidig en udfordring for virksomheder og organisationer. Det nødvendiggør en virksomhedskultur, hvor både ledere og medarbejdere er indstillet på åbenhed. Det kræver en gennemgribende omstilling af kommunikationsstrategien. Og det stiller krav om at kunne implementere nye teknologier i organisationen.
På kurset vil vi diskutere, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Web 2.0-teknologier. Eksempelvis til:
• Viral markedsføring:
Sony fik en eksponering, de aldrig kunne have købt sig til, ved at filme tusindvis af hoppende bolde som reklame for lcd-tv. Reklamefilmen spredte sig via sociale netværk på nettet og fik et enormt publikum.
• Bruger- og kundeinddragelse:
Ideastorm.com var Michael Dells første initiativ, da han vendte tilbage som CEO for at rette Dell-skuden op. På dette site er det brugerne, der foreslår produktudvikling, f.eks. at præ-installere OpenOffice på alle Dell-computere.
• Vidensdeling og intern kommunikation:
Mange virksomheder har de senere indkøbt vidensdelingssystemer i form af traditionelle intranet i håbet om, at øge den interne kommunikation og vidensdeling. Succesen har været begrænset, og derfor er blikket nu rettet mod Web 2.0.
• Troværdig kommunikation:
Under monopolsagen og Muhammedkrisen introducerede Arla weblogs for at komme kunderne i møde. Formålet var at komme i dialog med kunderne og undgå at fremstå som en mastodont. Tiltaget var i nogen grad med til at ride stormen af under Muhammedkrisen.
Christian Winther Bech
Christian Dalsgaard
Workshops
Øvelser
Selvstændigt (gruppe)arbejde
Forelæsninger
Dansk
kommer senere
ja
MED:
valgfag
INF linje a:
KFL, VOS og valgfag
INF linje b:
valgfag
DD linje a:
Specialiseringsfag og valgfag
DD linje b:
valgfag
Audiodesign:
valgfag
Cand. public: valgfag
10 eller 20 ECTS
Ifølge studieordningen