Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Informationssøgning og akademisk metode (ba) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 30 pr. hold.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23736

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer evne til effektiv informationssøgning baseret på veldefinerede informationsbehov.
  • anvender akademiske vurderingskriterier i udvælgelsen af relevante informationer og materialer.
  • skelner mellem akademiske og populære fremstillinger, og mellem primære og sekundære kilder.
  • demonstrerer kendskab til computerbaserede informationskilder.
  • demonstrerer evne til at formulere akademiske problemstillinger og til at tilrettelægge og opstille akademiske opgaver korrekt.
  • demonstrerer evne til at formidle akademisk materiale på korrekt akademisk engelsk.

Indhold

Kurset introducerer de studerende til grundlæggende begreber og problemstillinger inden for akademisk forskning og metode. De studerende undervises i informationssøgning og korrekt brug af centrale faglige akademiske hjælpemidler, og der undervises desuden i skriftlig akademisk fremstilling. De studerende lærer at identificere et arbejdsområde og formulere en arbejdshypotese, og de lærer at formulere antagelser og vurdere materialers og argumentationers troværdighed.

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Jody Pennington m.fl.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på mindre hold. I holdundervisningen arbejder de studerende individuelt og i grupper med informationssøgning og skriftlige problemformuleringer.

Engelsk

Litteratur

Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams. The Craft of Research. 3rd ed. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

Sally Rumsey, How to Find Information: A Guide for Researchers . 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2008.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Eksamen afvikles som aktiv, tilfredsstillende deltagelse i
semesterets undervisning, herunder en opgave- og research-
portfolio indeholdende en række individuelle arbejder og
gruppearbejder.
Prøver, der aflægges ved undervisningsdeltagelse, forudsætter
aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i den
pågældende undervisning. Ved aktiv forstås, at man deltager i de
med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig
forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.).
Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte
timer jævnt fordelt over semestret. Med tilfredsstillende
forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen
nødvendige niveau.