Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Kandidatemne: "You All Crazy?" Mental Illness and Psychiatry in Post-War Am. Lit. & Film (ka) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 16
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22375

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

-   demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

-   demonstrerer færdighed i litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

-   bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

-   anvender relevante analytiske metoder.

-   giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsede problemer.

-   reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart.

-   forholder sig vurderende til den anvendte teori.

Indhold

This course explores the representation of mental disorder and psychiatry in contemporary American literature and film. It aims to examine how literature and film both reflect and shape popular vocabularies of mental disorder and of self-hood. A key concern throughout the course will therefore be how works of literature and film relate to the dual processes by which the shifting understandings of psychiatry and the subjective experience of illness come to define and structure each other.  

In Western contexts, psychological discourses have secured a central position in modern conceptions of self-hood and identity. Correspondingly, modern psychiatry has had a profound impact on depictions of mind and mental illness in both high and popular culture. While historically, literature has been a privileged means of expression for the subjective experience of "madness," in the latter part of the 20 th century, film has served an equally significant role in portraying the marginalized subjects of institutionalized psychiatry.

Our analyses will consider the social, political, scientific, and cultural contexts that sustain prevailing conceptions of mental disorder. Themes addressed will include aniti-psychiatry, the rhetoric of biomedical psychiatry and "therapeutic language" as well as the "Americanization" of psychiatry. The course furthermore considers these questions: Why do some categories of mental illness emerge according to very specific historical conditions? How come, with each new era, new psychiatric syndromes become "fashionable"? How have schizophrenia and manic-depressive illness acquired their stereotypical popular meanings?

The analyses of literary and cinematic constructions of mental illness will draw on Foucault as well as more recent scholars' critical inquiries into the history of psychiatry. The diagnoses considered include schizophrenia, manic-depressive illness/bipolar disorder, anti-social personality disorder, borderline personality disorder, and depression.

Faglige forudsætninger

Bestået bacheloruddannelse.

Underviser

Rebecca Parbo

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde.

Engelsk

Litteratur

Primary course texts and films include:

Texts (any edition):

Ken Kesey, One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962)

Sylvia Plath, The Bell Jar (1963) 

Brett Easton Ellis, American Psycho (1991) (excerpts)

Susannah Kaysen, Girl, Interrupted (1993)

Elizabeth Wurtzel, Prozac Nation (1994)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i engelsk

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Sidefag i Engelsk - deltidsuddannelse

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig eller skriftlig eller hjemmeopgave eller formidling eller aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen.

Udvalget af eksamensformer afhænger af, hvilken kandidatlinie den studerende følger.