[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer grundigt kendskab til det valgte emne, dets litteratur, teorier og problemstillinger.
- viser færdighed i selvstændig litteratursøgning, formulering af en problemstilling, udvælgelse af relevant stof og disponering af stoffet.
- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.
- anvender relevante analytiske metoder.
- producerer selvstændigt skriftligt arbejde om emnet.
- viser færdighed i at formidle emnet klart og sammenhængende.
Sociolinguistics shows us that we can find links between the social categories that people identify with and the structure of the language they use. These links can contribute in interesting ways both to linguistic conservatism and to linguistic innovation. This is especially visible in the linguistic choices made subconsciously by teenagers and young adults. It surprises people to learn that the friends they spend time with and even the music they listen to may play a role in the way that they speak. Still more surprisingly, these facts may affect the way their language will be spoken by others in the future.
In this course, we will look closely at a broad range of issues that have concerned sociolinguists working in the English-speaking world, including phonetic/phonological and syntactic variation, and how these are tied to specific social categories, including socioeconomic class, gender, and ethnicity. We will also look at the linguistic behavior of bilingual people in primarily and partly English-speaking cities, including New York, Cape Town (South Africa), and Colombo (Sri Lanka). For example, when and how do people speak English there, and why do they mix English with other languages?
Den studerende kan først indstille sig til prøven i bachelorprojektet, når samtlige andre prøver på de to første år af bacheloruddannelsen er bestået.
Peter Slomanson
Den første del af semesteret består af emneundervisning, der foregår på hold, hvor centrale dele af et specifikt emneområde gennemgås. I løbet af emneundervisningen forventes den studerende at arbejde med skriftlige opgaver og/eller mundtlige fremstillinger, individuelt og sammen med andre. I samarbejde med underviseren udvælger den studerende et særligt aspekt af emneområdet som sit projektemne. Den sidste del af semestret består af individuelt arbejde med informationssøgning og udformning af det valgte projekt, med underviseren som vejleder.
Engelsk
Required text, available at Stakbogladen:
Meyerhoff, Miriam. 2006. Introducing Sociolinguistics . Abingdon, England: Routledge. ISBN: 978-0-415-39948-7
Supplementary readings will be posted on FirstClass before the beginning of the semester.
Fri hjemmeopgave