Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: Comparative Syntax (ba) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22340

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

-   demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

-   demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

-   bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

-   anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

In the first year, we studied the structure of English sentences and some of the theory that motivates the generative approach to grammar. In this valgfag , we will fill in some of the "missing parts" that the first year courses, through lack of time, were not able to cover.

The class is comparative in two ways. We will compare the syntax of English to that of other languages, in particular to Danish, and we will also compare different theoretical approaches.

The main similarities and differences between English and Danish that we will discuss concern

  • main clause structure ( Then she went vs. Så gik hun )
  • embedded clause structure (and the position of negation and adverbials)

( because he has not read it vs. fordi han ikke har læst den )

  • declarative and interrogative clause structure
  • the structure of infinitival clauses
  • reflexive pronouns ( herself vs. sig selv )
  • verb particles ( throw out the book vs. smide bogen ud )

We will also discuss the differences between a generative approach on one hand and the most commonly used approach to Danish word order on the other. The latter is based on Diderichsen (1946) and used in all Nordic Departments in Denmark. (Diderichsen, Paul: 1946, Elementær Dansk Grammatik , Gyldendal, Copenhagen (3rd edition, 1962).)

There will also be some comparison with other languages, for example, French, German, Icelandic, Italian, and also older stages of English. It is absolutely not necessary to know any language other than English (although knowledge of Danish will come in handy), and all non-English examples will be glossed in English.

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Sten Vikner

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Engelsk

Litteratur

Reading materials will be made available in the form of hand-outs and downloadable articles.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.