Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Risiko og håb i medicinsk filosofisk perspektiv ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1.
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22020

Tid og sted

Torsdage, kl. 12-14 i bygning 1465, lokale 226

Første gang: torsdag, 2. september 2010.

Formål

I evalueringen af den studerendes præstation lægges der specielt vægt på, hvorvidt den studerende er i stand til at:

  • analysere etiske forudsætninger for standard argumenter i debatten om økologisk ansvarlighed - også i ikke-filosofiske tekster
  • skelne imellem og sammenligne grundlæggende etiske antagelser ud fra forskellige kulturelle kontekster, som beskrevet i filosofiske tekster
  • fremvise en velstruktureret diskussion af komplekse problemstillinger i et klart og præcist sprog
  • anvende metodologi fra akademisk forskning på et emne i den offentlige debat

Indhold

Risikohåndtering er et centralt begreb i aktuel sundhedspolitik, forebyggelse - og sundhedsfremme og i relation til nye bioteknologier. Men kan risiko håndteres igennem rent tekniske og rationelle midler?  Hvordan relateres statistiske risikoberegninger til kulturelle og samfundsmæssige vurderinger? Og hvordan relaterer tolkninger af risikobegrebet sig til begrebet håb?

I seminaret tages udgangspunkt i filosofisk og sociologisk litteratur, der behandler disse spørgsmål, og der fokuseres særligt på:

1. Risikobegrebets historiske udvikling.

2. Risiko og rationalitet i sundhedspolitiske beslutningsprocesser.

3. Risiko og håb i relation til genetisk sygdom og nye bioteknologier - herunder eksistentielle og hermeneutiske dimensioner ved begrebet håb.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Karin Christiansen og Keld Thorgård

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Dansk

Litteratur

Der læses bl.a. tekster af Ian Hacking, Amartya Sen, Sheila Jasanoff, Nikolas Rose, Jürgen Habermas, Lene Koch, Richard Rorty, Hans-Georg Gadamer, Ernst Bloch, Mary Zournazi.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur