[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende kan demonstrere:
Disciplinen har som overordnet formål at sammenkæde de adskilte teoretiske, metodiske og empiriske forløb, den studerende tidligere har været igennem. Forløbet er således projektforberedende og giver den studerende et første møde med den videnskabelige forskningsproces. Disciplinen er bygget op som en tostrenget struktur, hvor første streng er et teoretisk pensum, der præsenterer forskellige opfattelser af den arkæologiske forskningsproces og gennemgår væsentlige analytiske metoder inden for faget. Forløbets anden streng er en gennemførsel af et konkret, mindre projekt, organiseret som et forskningsforløb fra definition af problemstilling, over analyser til resultatdiskussion og perspektivering. De to strenge er indholdsmæssigt koordinerede, så den teoretiske del løbende relateres til projektforløbet.
Mads Holst
Undervisningen består af en kombination af oversigtsforelæsninger, gruppearbejde og gruppevejledning.Der udarbejdes to essays under forløbet. Første essay er lagt ind halvvejs inde i projektet og er rettet mod en første formulering af en problemstilling for gruppens videre arbejde. Andet essay afslutter projektet og præsenterer en projektsammenfatning med en evt. redefinition af problemstilling, analyseresultater, diskussion og perspektivering.
Oplyses på First Class før semesterstart - nedenstående er foreløbigt:
Baudou, E. 1983: Arkeologisk källkritik och modern odlingshistoria i Danmark. Fortid og Nutid , 30: 261-279.
Binford, L. 1981: Behavioral Archaeology and the Pompeii Premise. Journal of Anthropological Research 37:195-208.
Clarke, D. 1978 [1968]: Analytical Archaeology . 2nd Edition. Methuen & Co. Ltd. London. Uddrag, pp. 10-41.
Individuel mundtlig. 30 min inkl. bedømmelse.
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse (i.e tilstedeværelse i mindst 75% af undervisningsforløbet samt deltagelse i gruppearbejde) har eksamen udformning som en diskussion med udgangspunkt i den skriftlige redegørelse, som den studerende har deltaget i udarbejdelsen af i tilknytning til undervisningen.