Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skandinavisk Arkæologi I: Tema i Neolitikum ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester (uge 36-41)
  • Timer per uge: 4 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22119

Formål

Ved bedømmelsen skal det vurderes, i hvor høj grad den studerende:

  • Har indgående kendskab til det opgivne kernestof
  • Er i stand til at identificere og fremlægge en analyse af en problemstilling, der tager udgangspunkt i det opgivne kernestof.
  • Kan forholde sig kritisk til centrale teser i et problemkompleks.
  • Er i stand til at udvise kildekritisk sans over fremkomne datamønstre og vurdere konsekvenserne for den fremsatte fortolkning.

Indhold

 

Disciplinen omfatter et studium af et fokusområde inden for en af forhistoriens hovedperioder og har til formål at opøve den studerende i at identificere og analysere et arkæologisk problemkompleks i et teoretisk perspektiv og på baggrund af case-studies. Det sydskandinaviske område udgør disciplinens kærneområde, med udblik over det øvrige Europa. Det tilstræbes, at disciplinen emnemæssigt og tidsmæssigt adskiller sig fra Skandinavisk Arkæologi II og III.

Technological Innovation and Cognitive Changes in Europe's later Neolithic

 

The course will pinpoint the historical interplay between technology and cognition. The empirical focus will be on the development of wheels and wheeled transport in addition to copper-based technologies from the 5-4 th millennia BC onwards. Theoretically, the spotlight will be upon the material anchors of cognitive change.

 

Faglige forudsætninger

En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Niels Nørkjær Johannsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som dialog mellem underviser og studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.

Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af, at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.

Litteratur

Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag:

 

Johannsen, N.N. 2009, ' Technological Conceptualization: Cognition on the Shoulders of History ', in Malafouris, L., Renfrew, C. (eds), The Cognitive Life of Things , Mcdonald Institute of Archaeological Research Publications, Cambridge.

 

Johannsen, N.N. 2007, ' Animal machines and Funnel Beaker economies: exploring the use of draught cattle technology ', in Both, F. (ed.), Experimentelle Archäologie in Europa , Isensee Verlag, Oldenburg, pp. 57-75.Contribution to scientific book/anthology

 

Johannsen, N.N. 2006, ' Draught cattle and the South Scandinavian economies of the 4th millennium BC ', Environmental Archaeology , vol. 11 no. 1, pp. 33-46

 

Klassen, L. 2000. Frühes Kupfer im Norden . Untersuchungen zu Chronologie, Herkunft und Bedeutung der Kupferfunde der Nordgruppe der Trichterbecherkultur. Jysk Arkæologisk Selskabs Skrifter , 36.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Individuel. Fri skriftlig hjemmeopgave.

Bemærkninger: Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.