Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skandinavisk arkæologi II: Tema i Bronzealder ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester (uge 44-49)
  • Timer per uge: 4 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22115

Formål

Ved bedømmelsen skal det vurderes, i hvor høj grad den studerende:

  • Har indgående kendskab til det opgivne kernestof
  • Er i stand til at identificere og fremlægge en analyse af en problemstilling, der tager udgangspunkt i det opgivne kernestof.
  • Kan forholde sig kritisk til centrale teser i et problemkompleks.
  • Er i stand til at udvise kildekritisk sans over fremkomne datamønstre og vurdere konsekvenserne for den fremsatte fortolkning.

Indhold

Disciplinen omfatter et studium af et fokusområde inden for en af forhistoriens hovedperioder og har til formål at opøve den studerende i at identificere og analysere et arkæologisk problemkompleks i et teoretisk perspektiv og på baggrund af case-studies. Det sydskandinaviske område udgør disciplinens kærneområde, med udblik over det øvrige Europa. Det tilstræbes, at disciplinen emnemæssigt og tidsmæssigt adskiller sig fra Skandinavisk Arkæologi II og III.

E2010: The mobility of Culture in Bronze Age Europe

The course will explore intercultural interaction in Bronze Age Europe - a golden epoch between 3000 and 500 BC with new patterns of social identification, specialised production, complex polities and wide-reaching networks across Europe.

  • How did cultural mobility impact on the social life of settlements?
  • How did the movement of people, animals, plants, things, ideas, and knowledge take place and on what scale?
  • How were European and regional identities forged through interaction?

Faglige forudsætninger

Kræver en bestået BA-uddannelse

Underviser

Helle Vandkilde, Heide Wrobel Nørgaard, Constanze Rassmann, Samantha Reiter

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som dialog mellem underviseren og de studerende, i en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenterpræsentationer og workshops.

Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af, at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.

Litteratur

Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag: 

Vandkilde H. 2005. "A Biographical Perspective on Ösenringe from the Early Bronze Age. In Kienlin, T. (ed.) Die Dinge als Zeichen: Kulturelles Wissen und materielle Kultur. Internationale Fachtagung an der Johan n Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main 3.-5.- April 2003 . Universitätsforschungen zur prähistorischen Archäologie 125. Bonn: Habelt. pp. 263-281.

Vandkilde, H. 2007. Culture and Change in Central European Prehistory, 6 th to 1 st millennium BC. Århus: Aarhus University Press.

Vandkilde H. 2008.   "Leoni's House. Materialising Identity and Change in Contemporary Papua New Guinea". In Chilidis C., Lund J. & Prescott, C. (eds.): Facets of Archeology. Essays in Honour of Lotte Hedeager on her 60th Birthday . Oslo Archaeological Series, vol. 10. Oslo: Unipub. pp. 145-154.

Vandkilde h. 2009. "Communities with Bell Beaker Transculture - a Commentary". Norwegian Archaeological Review 41.2. 2008 pp. 74-83.         

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Individuel. Fri skriftlig hjemmeopgave.

Bemærkninger: Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne godkendes af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.