[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan tilfredsstille følgende krav:
Disciplinen udgør to dele. De første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifikt til Forhistorisk Arkæologis rolle og udvikling.
Ole Høiris (fællesdel)
Fagspecifikdel: d. 18.11 Mads Holst, d. 25.11 Troels Myrup, d. 2.12 Hans Krongaard Kristensen, Troels Myrup, Mads Holst d. 9.12 Mads Holst, Vinnie Nørgaard, Else Roesdahl
Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden - fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.
Vejledende litteratur:
Olaf Pedersen, Studium Generale. De europæiske universiteters tilblivelse , kap. 5 "Fra skole til Studium Generale" (s. 123 -153).
W.von Humboldt, "Ueber die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten in Berlin", i Werke in fuenf Baenden Bd IV, (s.255-266).
Karen Sonne Jacobsen, "Det ny humaniora. Om universitets opgaver i samfundet med humaniora som eksempel", i Maskell og Siggaard Jensen (red.), Universiteter for fremtiden - universiteterne og videnssamfundet , Rektorkollegiet, 2001, s.31-50.
Fri skriftlig individuel opgave.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for. Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.
Omfang: maks. 10 sider pr. studerende.