Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Studium Generale ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Fællesforløb: 11/10, 14/10, 25/10, 28/10, 1/11, 4/11, 8/11, 11/11, 15/11 - 2 timer pr. gang Fagspecifik: 18/11, 25/11, 2/12, 9/12 - 3 timer pr. gang.  For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22114

Formål

Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan tilfredsstille følgende krav:

  • Kan demonstrere indsigt i og evne til at behandle centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i forhold til faget.
  • Er i stand til at give en træffende og fyldestgørende fremstilling af den valgte problemstilling
  • Kan demonstrere problem- og metodebevidsthed og -forståelse i sin fremstilling af emnet.

Indhold

Disciplinen udgør to dele. De første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifikt til Forhistorisk Arkæologis rolle og udvikling.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ole Høiris (fællesdel)

Fagspecifikdel: d. 18.11 Mads Holst, d. 25.11 Troels Myrup, d. 2.12 Hans Krongaard Kristensen, Troels Myrup, Mads Holst d. 9.12 Mads Holst, Vinnie Nørgaard, Else Roesdahl

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden - fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.

Litteratur

Vejledende litteratur:

Olaf Pedersen, Studium Generale. De europæiske universiteters tilblivelse , kap. 5 "Fra skole til Studium Generale" (s. 123 -153).

W.von Humboldt, "Ueber die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten in Berlin", i Werke in fuenf Baenden Bd IV, (s.255-266).

Karen Sonne Jacobsen, "Det ny humaniora. Om universitets opgaver i samfundet med humaniora som eksempel", i Maskell og Siggaard Jensen (red.), Universiteter for fremtiden - universiteterne og videnssamfundet , Rektorkollegiet, 2001, s.31-50.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Fri skriftlig individuel opgave. 

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for. Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.
Omfang: maks. 10 sider pr. studerende.