[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil det blive vurderet i hvor høj grad den studerende:
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, der introducerer centrale teoribegreber og -diskurser i og uden for Skandinavien med vægt på de seneste 20-30 år. I denne grundige introduktion integreres plenumdiskussioner af udvalgte artikler fra pensum. Kurset lægger vægt på praktisk teorianvendelse, hvor den studerende selv arbejder mundtligt og skriftligt med teori som et konkret redskab til at forstå og forklare. Hver studerende formulerer i begyndelsen af kurset et emne med en eksplicit problemstilling, og underviseren vejleder i at finde frem til egnede teoriværktøjer. Der kan være tale om en konkret fortolkning af et arkæologisk datamateriale, en kritisk analyse af aktuel arkæologisk forskning, eller en kombination.
Course plan:
Weeks 35-41 lectures and seminars:
1. Introduction to course
2. Material culture theory
3. Culture, Change & cognition NNJ (relates to the Scandinavian Archaeology II course)
4. To keep & to give, basic anthropological concepts of gifts and commodities
5. To keep & to give, basic anthropological concepts of gifts and commodities
6. Supervision - Preliminary presentations of ideas for assignments
7. Mobilities and travelling cultures
8. War, warfare & power
9. Reception-identification & ´tradition-innovation
10. Reception-identification & ´tradition-innovation
11. Practice-agency-capital
12. Final seminar
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Niels Nørkjær Johannsen
Kurset afvikles parallelt med Skandinavisk Arkæologi I-II.
Kurset omfatter oversigtsforelæsninger, hvori er integreret plenumdiskussioner af tekstuddrag fra pensum. Herefter vil arbejdsformen overgå til seminarer bestående af vejledning, diskussioner og de studerendes mundtlige fremlæggelser, der skal understøtte progressionen af den skriftlige opgave.
Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af, at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.
Anvises af underviser før kursusstart på First Class.
Vejledende litteratur:
Bourdieu, P. 1998. Practical Reason . (ch. 5: the economy of symbolic goods). Polity Press: Cambridge.
Buchli,V. (2004). Material Culture: Current Problems. In Meskell,L & Preucel, R. (ed.) Companion to Social Archaeology . Blackwell Publishing, 179-194.
Chapman, R. 2003. Archaeologies of Complexity . Taylor & Francis, Inc.
Clifford, J. 1992. "Travelling Cultures" in Grossberg, L., Nelson C. & Treichler, P. A. (eds.) Cultural Studies . London & New York: Routledge. pp. 96-116.
Dobres, M.-A. & Robb, J. 2000. Agency in Archaeology . Routledge: London & New York.
Individuel skriftlig.
Bemærkning: Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en fri hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.