Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Teoretiske perspektiver ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. semester (uge 35-41)
  • Timer per uge: 3 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22116

Formål

Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil det blive vurderet i hvor høj grad den studerende:

  • Er i stand til at redegøre for og anvende teoretiske begreber i en arkæologisk sammenhæng og nå frem til en sammenhængende fortolkning/tese.
  • Kan begrunde og perspektivere de anvendte teoretiske begreber i forhold til kursets pensum og anden relevant teoridannelse.

Indhold

Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, der introducerer centrale teoribegreber og -diskurser i og uden for Skandinavien med vægt på de seneste 20-30 år. I denne grundige introduktion integreres plenumdiskussioner af udvalgte artikler fra pensum. Kurset lægger vægt på praktisk teorianvendelse, hvor den studerende selv arbejder mundtligt og skriftligt med teori som et konkret redskab til at forstå og forklare. Hver studerende formulerer i begyndelsen af kurset et emne med en eksplicit problemstilling, og underviseren vejleder i at finde frem til egnede teoriværktøjer. Der kan være tale om en konkret fortolkning af et arkæologisk datamateriale, en kritisk analyse af aktuel arkæologisk forskning, eller en kombination.

Course plan:

Weeks 35-41 lectures and seminars:

1. Introduction to course

2. Material culture theory

3. Culture, Change & cognition NNJ (relates to the Scandinavian Archaeology II course)

4. To keep & to give, basic anthropological concepts of gifts and commodities

5. To keep & to give, basic anthropological concepts of gifts and commodities

6. Supervision - Preliminary presentations of ideas for assignments

7. Mobilities and travelling cultures

8. War, warfare & power

9. Reception-identification & ´tradition-innovation

10. Reception-identification & ´tradition-innovation

11. Practice-agency-capital

12. Final seminar

Faglige forudsætninger

En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.

Underviser

Niels Nørkjær Johannsen 

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset afvikles parallelt med Skandinavisk Arkæologi I-II.
Kurset omfatter oversigtsforelæsninger, hvori er integreret plenumdiskussioner af tekstuddrag fra pensum. Herefter vil arbejdsformen overgå til seminarer bestående af vejledning, diskussioner og de studerendes mundtlige fremlæggelser, der skal understøtte progressionen af den skriftlige opgave.

Forløbet undervises på engelsk, under forudsætning af, at der er engelsksprogede studerende på holdet ellers undervises der på dansk.

Litteratur

Anvises af underviser før kursusstart på First Class.

Vejledende litteratur:

Bourdieu, P. 1998. Practical Reason . (ch. 5: the economy of symbolic goods). Polity Press: Cambridge.

Buchli,V. (2004). Material Culture: Current Problems. In Meskell,L & Preucel, R. (ed.) Companion to Social Archaeology . Blackwell Publishing, 179-194.

Chapman, R. 2003. Archaeologies of Complexity . Taylor & Francis, Inc.

Clifford, J. 1992. "Travelling Cultures" in Grossberg, L., Nelson C. & Treichler, P. A. (eds.) Cultural Studies . London & New York: Routledge. pp. 96-116.

Dobres, M.-A. & Robb, J. 2000. Agency in Archaeology . Routledge: London & New York.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Individuel skriftlig.

Bemærkning: Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en fri hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.