Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag II: Tema i Bronzealder ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 4 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22112

Formål

Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:

  • Demonstrere kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne.
  • Vise analytiske færdigheder og teoretisk refleksion.
  • Arbejde selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne.
  • Arbejde reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder.

Indhold

Disciplinen er rettet mod at perspektivere den arkæologiske faglighed i forhold til andre fagligheder og /eller sætte den arkæologiske faglighed i erhvervsmæssig sammenhæng. Faget vil hvert år udbyde et eller flere forløb under følgende overordnede temaer: Arkæologi og samfund; Arkæologi og naturvidenskab; Arkæologi og landskab; Arkæologi og materiel kultur.
Disciplinen kan erstattes af en disciplin af samme omfang ved et andet fag. 

E2010: The mobility of Culture in Bronze Age Europe

The course will explore intercultural interaction in Bronze Age Europe - a golden epoch between 3000 and 500 BC with new patterns of social identification, specialised production, complex polities and wide-reaching networks across Europe.

  • How did cultural mobility impact on the social life of settlements?
  • How did the movement of people, animals, plants, things, ideas, and knowledge take place and on what scale?
  • How were European and regional identities forged through interaction?

Faglige forudsætninger

Kræver en relevant, bestået BA-uddannelse.

Underviser

Helle Vandkilde, Heide Wrobel Nørgaard, Constanze Rassmann, Samantha Reiter

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.

The couse is taught in English. If there are no English speaking students on the course it will be taught in Danish.

Litteratur

Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag:

Vandkilde H. 2005. "A Biographical Perspective on Ösenringe from the Early Bronze Age. In Kienlin, T. (ed.) Die Dinge als Zeichen: Kulturelles Wissen und materielle Kultur. Internationale Fachtagung an der Johan n Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main 3.-5.- April 2003 . Universitätsforschungen zur prähistorischen Archäologie 125. Bonn: Habelt. pp. 263-281.

Vandkilde, H. 2007. Culture and Change in Central European Prehistory, 6 th to 1 st millennium BC. Århus: Aarhus University Press.

Vandkilde H. 2008.   "Leoni's House. Materialising Identity and Change in Contemporary Papua New Guinea". In Chilidis C., Lund J. & Prescott, C. (eds.): Facets of Archeology. Essays in Honour of Lotte Hedeager on her 60th Birthday . Oslo Archaeological Series, vol. 10. Oslo: Unipub. pp. 145-154.

Vandkilde h. 2009. "Communities with Bell Beaker Transculture - a Commentary". Norwegian Archaeological Review 41.2. 2008 pp. 74-83.         

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Fri, individuel skriftlig opgave.

Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med eksaminator.