[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:
Disciplinen er rettet mod at perspektivere den arkæologiske faglighed i forhold til andre fagligheder og /eller sætte den arkæologiske faglighed i erhvervsmæssig sammenhæng. Faget vil hvert år udbyde et eller flere forløb under følgende overordnede temaer: Arkæologi og samfund; Arkæologi og naturvidenskab; Arkæologi og landskab; Arkæologi og materiel kultur.
Disciplinen kan erstattes af en disciplin af samme omfang ved et andet fag.
E2010: The mobility of Culture in Bronze Age Europe
The course will explore intercultural interaction in Bronze Age Europe - a golden epoch between 3000 and 500 BC with new patterns of social identification, specialised production, complex polities and wide-reaching networks across Europe.
Kræver en relevant, bestået BA-uddannelse.
Helle Vandkilde, Heide Wrobel Nørgaard, Constanze Rassmann, Samantha Reiter
Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.
The couse is taught in English. If there are no English speaking students on the course it will be taught in Danish.
Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag:
Vandkilde H. 2005. "A Biographical Perspective on Ösenringe from the Early Bronze Age. In Kienlin, T. (ed.) Die Dinge als Zeichen: Kulturelles Wissen und materielle Kultur. Internationale Fachtagung an der Johan n Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main 3.-5.- April 2003 . Universitätsforschungen zur prähistorischen Archäologie 125. Bonn: Habelt. pp. 263-281.
Vandkilde, H. 2007. Culture and Change in Central European Prehistory, 6 th to 1 st millennium BC. Århus: Aarhus University Press.
Vandkilde H. 2008. "Leoni's House. Materialising Identity and Change in Contemporary Papua New Guinea". In Chilidis C., Lund J. & Prescott, C. (eds.): Facets of Archeology. Essays in Honour of Lotte Hedeager on her 60th Birthday . Oslo Archaeological Series, vol. 10. Oslo: Unipub. pp. 145-154.
Vandkilde h. 2009. "Communities with Bell Beaker Transculture - a Commentary". Norwegian Archaeological Review 41.2. 2008 pp. 74-83.
Fri, individuel skriftlig opgave.
Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med eksaminator.