Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag I: Tema i Neolitikum ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 3. semester (uge 36-41)
  • Timer per uge: 4 timer. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/forhist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 22120

Formål

Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:

  • Demonstrere kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne.
  • Vise analytiske færdigheder og teoretisk refleksion.
  • Arbejde selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne.
  • Arbejde reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder.

Indhold

Disciplinen omfatter et studium af et fokusområde inden for en af forhistoriens hovedperioder og har til formål at opøve den studerende i at identificere og analysere et arkæologisk problemkompleks i et teoretisk perspektiv og på baggrund af case-studies. Det sydskandinaviske område udgør disciplinens kærneområde, med udblik over det øvrige Europa. Det tilstræbes, at disciplinen emnemæssigt og tidsmæssigt adskiller sig fra Skandinavisk Arkæologi II og III.

Technological Innovation and Cognitive Changes in Europe's later Neolithic

The course will pinpoint the historical interplay between technology and cognition. The empirical focus will be on the development of wheels and wheeled transport in addition to copper-based technologies from the 5-4 th millennia BC onwards. Theoretically, the spotlight will be upon the material anchors of cognitive change.

Faglige forudsætninger

Forudsætter en relevant BA-uddannelse.

Underviser

Niels Nørkjær Johannsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.

The couse is taught in English. If there are no English speaking students on the course it will be taught in Danish.

Litteratur

Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag:

Johannsen, N.N. 2009, ' Technological Conceptualization: Cognition on the Shoulders of History ', in Malafouris, L., Renfrew, C. (eds), The Cognitive Life of Things , Mcdonald Institute of Archaeological Research Publications, Cambridge.

Johannsen, N.N. 2007, ' Animal machines and Funnel Beaker economies: exploring the use of draught cattle technology ', in Both, F. (ed.), Experimentelle Archäologie in Europa , Isensee Verlag, Oldenburg, pp. 57-75.Contribution to scientific book/anthology

Johannsen, N.N. 2006, ' Draught cattle and the South Scandinavian economies of the 4th millennium BC ', Environmental Archaeology , vol. 11 no. 1, pp. 33-46

Klassen, L. 2000. Frühes Kupfer im Norden . Untersuchungen zu Chronologie, Herkunft und Bedeutung der Kupferfunde der Nordgruppe der Trichterbecherkultur. Jysk Arkæologisk Selskabs Skrifter , 36.

 

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Individuel, fri skriftlig opgave.

Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med underviser.