[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:
Disciplinen omfatter et studium af et fokusområde inden for en af forhistoriens hovedperioder og har til formål at opøve den studerende i at identificere og analysere et arkæologisk problemkompleks i et teoretisk perspektiv og på baggrund af case-studies. Det sydskandinaviske område udgør disciplinens kærneområde, med udblik over det øvrige Europa. Det tilstræbes, at disciplinen emnemæssigt og tidsmæssigt adskiller sig fra Skandinavisk Arkæologi II og III.
Technological Innovation and Cognitive Changes in Europe's later Neolithic
The course will pinpoint the historical interplay between technology and cognition. The empirical focus will be on the development of wheels and wheeled transport in addition to copper-based technologies from the 5-4 th millennia BC onwards. Theoretically, the spotlight will be upon the material anchors of cognitive change.
Forudsætter en relevant BA-uddannelse.
Niels Nørkjær Johannsen
Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.
The couse is taught in English. If there are no English speaking students on the course it will be taught in Danish.
Læseliste annonceres på First Class før semester start. Følgende er uddrag:
Johannsen, N.N. 2009, ' Technological Conceptualization: Cognition on the Shoulders of History ', in Malafouris, L., Renfrew, C. (eds), The Cognitive Life of Things , Mcdonald Institute of Archaeological Research Publications, Cambridge.
Johannsen, N.N. 2007, ' Animal machines and Funnel Beaker economies: exploring the use of draught cattle technology ', in Both, F. (ed.), Experimentelle Archäologie in Europa , Isensee Verlag, Oldenburg, pp. 57-75.Contribution to scientific book/anthology
Johannsen, N.N. 2006, ' Draught cattle and the South Scandinavian economies of the 4th millennium BC ', Environmental Archaeology , vol. 11 no. 1, pp. 33-46
Klassen, L. 2000. Frühes Kupfer im Norden . Untersuchungen zu Chronologie, Herkunft und Bedeutung der Kupferfunde der Nordgruppe der Trichterbecherkultur. Jysk Arkæologisk Selskabs Skrifter , 36.
Individuel, fri skriftlig opgave.
Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med underviser.