Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Grammatik III: Grammatik (sf) ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Sidefag
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23707

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- kan dokumentere et solidt kendskab til det franske sprogs morfologi og syntaks
- kan dokumentere færdighed i sætningsanalyse
- kan redegøre for og formidle de væsentligste områder inden for den franske grammatik
- kan henføre konkrete teksteksempler til relevante grammatiske regler.

Indhold

Disciplinen omfatter moderne teoretisk og anvendt fransk grammatik med vægt på syntaks og sprogproduktion. Der gives en systematisk gennemgang af centrale grammatiske områder med henblik på at opøve den studerendes indsigt og færdigheder i det franske sprog. Der arbejdes kontrastivt inden for områder, der traditionelt frembyder problemer for dansksprogede fransktalende og der inddrages didaktiske overvejelser over undervisning i grammatik.

Faglige forudsætninger

Bestået BA

Underviser

Henning Nølke

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger og øvelser. Der gives et antal skriftlige øvelsesopgaver.

Dansk

Litteratur

 

  • John Pedersen, Ebbe Spang-Hanssen, Carl Vikner (nyeste udg.): Fransk Grammatik. København: Akademisk forlag
  • Henning Nølke (1997): Fransk Grammatik og Sprogproduktion. København: Kaleidoscope.

Studieordning og bedømmelse


2. del af sidefaget i fransk

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Hjælpemidler: Ordbøger efter eksaminandens valg. På grundlag af en moderne fransk tekst på maks. 3000 typeenheder stilles et overordnet bredt spørgsmål, der skal besvares og formidles under hensyntagen til en hensigtsmæssig pædagogisk fremstilling. Desuden stilles et antal punktspørgsmål, herunder en sætningsanalyse.