[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- kan dokumentere et indgående kendskab til litterær tekstanalyse
- kan godtgøre beherskelse af litterær tekstanalyse i praksis
- er i stand til at karakterisere teksten i dens litteraturhistoriske og kulturelle sammenhæng
- er i stand til at redegøre for valget af problemstilling
- kan fremhæve tekstens og formsprogets karakteristika
- kan perspektivere læsningen i relation til idéhistoriske og kulturelle særtræk.
Formålet med disciplinen er at læse såvel litterære som kritiske tekster primært fra det 20. og 21. århundrede. Disse problematiseres i såvel teoretisk som praktisk perspektiv. Der reflekteres over formidlingsdimensionens systematik og den litterære kritiks karakter.
Bestået BA
Sébastien Doubinsky
Undervisningen gennemføres som værklæsning med vægt på de studerendes mundtlige præsentationer i grupper. Der vil kunne indgå tematiske workshops. Såvel skriftlig som mundtlig formidling vægtes i deres forhold til litterære problemstillinger.
Dansk
Raimond, Michel: Le réalisme subjectif dans l'Education sentimentale , In Debray-Genette(éd.)
Travail de Flaubert , Seuil, cll. Points-Essais, Paris, 1983
Prøven kan aflægges på to måder: 1) Der udarbejdes en synopsis i grupper på 3-4 studerende. Synopsen afleveres i slutningen af semestret. Hjemmeopgaven udarbejdes i grupper på 3-4 studerende. Omfanget er maks. 8 sider pr. studerende. Studerende der ønsker dette, kan efter aftale med studienævnet udarbejde synopsen individuelt. Den enkelte studerendes bidrag skal fremgå. Opgavens emne vælges af underviseren på grundlag af de tre synopser, som er udarbejdet i løbet af modulets tre semestre. Den skriftlige opgave udarbejdes herefter og kan præsenteres med brug af AV-midler, f.eks. Power Point. Opgaven lægges til grund for et individuelt mundtligt forsvar. I den skriftlige prøve indgår det i bedømmelsen, at gruppeopgaven fremtræder som en sammenhængende helhed. Ved bedømmelsen vægtes indholdet af den skriftlige og mundtlige del lige. 2) En gennemgået litterær tekst lægges til grund for en tekstanalytisk redegørelse og indsættes i et litteraturhistorisk og/eller litteraturteoretisk perspektiv.