Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Postpoesi: litterlisme og genrehybridisering (sf) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Sidefag
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27460

Formål

Ved bedømmelse af prøvepræsentationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsde problemer
  • reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart
  • forholder sig vurderende til den anvendte teori

Indhold

 

I dette overbygningsfag gives der en indføring i de tendenser som dominerer den nyeste franske poesi - "postpoesien". Denne poesi er kendetegnet ved både at dialogisere og bryde med den traditionelle poesi på én og samme tid. Postpoesien befinder sig således i en gråzone mellem poetisk affirmation og negation - postpoesien befinder sig indenfor en veldefineret poetisk ramme lige så vel som den befinder sig udenfor denne. Gennem arbejdet med postpoetiske tendenser som litteralisme og genrehybridisering (som repræsenteres af Christophe Tarkos, Olivier Cadiot, Anne-James Chaton m.fl.) gives der en indsigt i postpoesiens paradoksale forhold til den traditionelle poesi: der gives en indsigt i hvordan den nyeste poesi redefinerer det overordnede poetiske felt.

 

Arbejdet med den nyeste poesi implicerer bl.a.:

  • En introduktion til almen poesiteori - teori som dels vedrører det traditionelle poetiske paradigme, dels det postpoetiske paradigme.
  • En gennemgang af postpoesiens litteraturhistoriske forudsætninger: romantik, modernisme, postmodernisme (der læses teori om de forskellige perioder lige så vel som der læses forskellige digte fra disse perioder)
  • En indføring i nyere genre- og medieteori - generisk og mediel specificitet/hybriditet (jf. genrehybriden som postpoetisk tendens)
  • En indføring i teori som vedrører minimalisme og objektivisme (jf. litteralismen som postpoetisk tendens).

 

Det primære mål med faget er at give de studerende en indsigt i hvordan den nyeste litteratur ser ud samt at give de studerende de teoretiske værktøjer som kræves i den kritiske behandling heraf.

Dette mål opnås gennem en vekselvirkning mellem grundige tekstanalyser og teoretiske indføringer i feltet.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Louise Højgaard Marcussen

Undervisnings- og arbejdsform

Afhængig afdet valgte fagområdes bestemmelser

Dansk

Litteratur

 

 

Studieordning og bedømmelse


2. del af sidefaget i fransk

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Valgfag1: skriftlig hjemmeopgave

Frit emne 1: skriftlig hjemmeopgave eller mundtlig prøve

Frit emne 2: skriftlig hjemmeopgave eller mundtlig prøve

Emne 1: fri skriftlig hjemmeopgave

Emne 2: undervisningsdeltagelse med mundtlig præsentation og skriftlig hjemmeopgave

Emne 3: fri mundtlig prøve med synopsis