Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Studium Generale (ba) ( efterår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: bachelor
  • Semester/kvarter: 3.semester
  • Timer per uge: 3 + øvelser
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 24666

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- kan redegøre for centrale forskelle i divergerende humanvidenskabelige traditioner med hensyn til videns- og videnskabsopfattelse
- kan modstille forskellige positioner og eksemplificere disses anvendelse inden for fagets discipliner
- på baggrund af et udleveret tekstuddrag og et eller flere medfølgende spørgsmål kan give en karakteristik af teksten og perspektivere denne i relation til andre teoretiske positioner.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende et elementært kendskab til de væsentlige teorier og metoder der har præget fagets centrale discipliner, samt til disses historisk-epistemologiske baggrund.

Faglige forudsætninger

ingen

Underviser

Karsten Hvidtfeldt

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen finder sted som øvelser, hvor grundlæggende videnskabs-teoretiske problemstillinger først fremlægges i oversigtsform for så efterfølgende i forbindelse med analyse og diskussion af eksemplariske tekstuddrag at blive konkretiseret.

dansk

Litteratur

Niels Brügger og Orla Vigsø (2002), Strukturalisme , Roskilde, Samfundslitteratur

Norman Davies (1997), Europe . A History , London, Pimlico

Hans Siggaard Jensen et al. (udg.) (2006), Tankens magt. Vestens idehistorie , 3 bd., København, Lindhardt & Ringhof 

Hans-Jørgen Schanz (2006), Europæisk idehistorie. Historie. Samfund. Eksistens , København, Gyldendal

Gunnar Skirbekk & Nils Gilje (2000), Filosofiens historie , 2 bd., København, Gyldendal

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i fransk sprog, litteratur og kultur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Omfang 6-8 sider.
Den studerende skal redegøre for en videnskabsteoretisk
problemstilling med udgangspunkt i en forelagt, læst tekst. Der
gives et valg mellem to forskellige opgaver. Hver opgave består
af et tekstuddrag og et eller flere medfølgende spørgsmål. På
denne baggrund skal den studerende give en karakteristik af
teksten og perspektivere den i relation til andre teoretiske
positioner.