[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset introducerer den studerende til målemetoder og måleudstyr, der bruges i fysikforskningen. Gennem øvelser, der dækker en række emner inden for moderne fysik, bliver den studerende i stand til selvstændigt at betjene sig af centrale metoder og ofte forekommende udstyr.
Godkendelse af kurset kræver fremmøde ved alle laboratorieøvelserne samt efterfølgende godkendelse af alle de tilhørende skriftlige rapporter. Disse skal skrives i en udleveret "template".
I løbet af kurset gennemføres 6 ud af følgende obligatoriske øvelser
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Modulet Videnskabsteori og eksperimentel fysik subsidiært Statistik og databehandling.
Helge Knudsen (koordinator).
Kurset starter med en to timers forelæsning, hvor kurset introduceres og der orienteres om helsefysik. Denne forelæsning ligger i slutningen af det forrige kvarter. Det er vigtigt, at alle deltagere møder til denne forelæsning, idet kursusplanlægningen sker efter oplysninger om deltagernes skema givet ved denne lejlighed.Kurset forløber ellers i 2. eller 4. kvarter. Der arbejdes normalt på 2 eller 3-mandshold. Øvelserne varer 2 gange 3 timer om ugen.Her bruges ugens første øvelsesgang på gennemførelse af et standardprogram, mens anden øvelsesgang bruges på gennemførelse af målinger med apparaturet efter eget initiativ. De indsamlede resultater bearbejdes og udmøntes i en rapport for hver øvelse. Den sidste uge i kvarteret bruges til opfølgning.
Dansk
Øvelsesvejledninger og evt. noter.
Eksamen: 2. eller 4. kvarter
Placering: Uge 1, 2011
Institut for Fysik og Astronomi
Bacheloruddannelsen i fysik
Via selvbetjeningen på https://mit.au.dk/da/index.cfm
Mundtlig eksamen af ca. 30 min varighed. Der er 30 min forberedelse med alle sædvanlige hjælpemidler, studenten har ikke adgang til apparaturet under forberedelsen. Studenten medbringer alle sine rapporter til eksamen. Den studerende fremlægger baggrunden for øvelsen, herunder ganske kort teori, og apparatets funktion. Den studerende demonstrerer brugen af apparaturet, herunder dataopsamlingen. Studenten diskuterer databehandlingen og de resultater hun selv fik under udførelsen af øvelsen. Hun sammenligner egne data med de "forventede" og diskuterer eventuelle fejlkilder. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen, ekstern censur.