Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Barndom, læring og didaktik ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat - Tilvalg
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Se undervisningsplan
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22317

Formål

  • Har viden om og indsigt i samspillet mellem pædagoger/lærere og børn under pædagogisk virksomhed, i pædagogisk tænkning og praksis i institutioner og skoler, samt i pædagogisk planlægning og begrundelser herfor.
  • Kan identificere og analysere pædagogiske problemstillinger i et historisk lys og diskutere dem på grundlag af både moderne og postmoderne forståelser.
  • Kan formulere og begrunde forslag til løsning af problemer i forbindelse med planlægning og gennemførelse af pædagogisk praksis.

Indhold

Modulet omfatter væsentlige faktorer der konstituerer en småbørnspædagogik såvel barn-voksen relation som forholdet børnene imellem. Endvidere forholdet mellem omsorg, opdragelse, undervisning og børnenes trivsel, læring og udvikling. Endelig forskellige småbørnspædagogiske paradigmer: en kulturel, psykologisk og didaktisk tilgang.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF

Faglige forudsætninger

Der henvises til studieordningens bestemmelser

Underviser

Modulansvarlig: Stig Broström ( stbr@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Se undervisningsplan

Dansk

Litteratur

Kompendier kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske universitetsskole

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i generel pædagogik

  • Hj.opg + mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Se studieordningen