Barndom, læring og didaktik ( efterår 2010 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat - Tilvalg
-
Semester/kvarter:
Efterår
-
Timer per uge:
Se undervisningsplan
-
Deltagerbegrænsning:
ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
22317
Formål
-
Har viden om og indsigt i samspillet mellem pædagoger/lærere og børn under pædagogisk virksomhed, i pædagogisk tænkning og praksis i institutioner og skoler, samt i pædagogisk planlægning og begrundelser herfor.
-
Kan identificere og analysere pædagogiske problemstillinger i et historisk lys og diskutere dem på grundlag af både moderne og postmoderne forståelser.
-
Kan formulere og begrunde forslag til løsning af problemer i forbindelse med planlægning og gennemførelse af pædagogisk praksis.
Indhold
Modulet omfatter væsentlige faktorer der konstituerer en småbørnspædagogik såvel barn-voksen relation som forholdet børnene imellem. Endvidere forholdet mellem omsorg, opdragelse, undervisning og børnenes trivsel, læring og udvikling. Endelig forskellige småbørnspædagogiske paradigmer: en kulturel, psykologisk og didaktisk tilgang.
Undervisningsplan
Undervisningsplan i PDF
Faglige forudsætninger
Der henvises til studieordningens bestemmelser
Underviser
Modulansvarlig: Stig Broström (
stbr@dpu.dk
)
Undervisnings- og arbejdsform
Se undervisningsplan
Dansk
Litteratur
Kompendier kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske universitetsskole
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg + mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Se studieordningen