Pædagogisk forskning og udviklingsarbejde ( efterår 2010 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Efterår
-
Timer per uge:
fredage kl 10-13
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
22322
Formål
Efter gennemført modul:
-
Har den studerende viden om og indsigt i pædagogisk forskningsmetode i dens empiriske og videnskabsteoretiske forankring.
-
Kan den studerende analysere og vurdere foreliggende empiriske undersøgelser og udviklingsarbejder.
-
Kan den studerende anvende, begrunde og diskutere forskningsdesign (herunder planlægge, afgrænse, gennemføre og evaluere mindre forskningsforløb).
Indhold
Modulet behandler faglige traditioner inden for uddannelsesforskning og de dertil knyttede forestillinger om pædagogisk udvikling, herunder teorier om pædagogisk udviklingsarbejde. Modulet inddrager samtidig videnskabsteoretiske og forskningsmetodologiske problemstillinger af relevans for pædagogisk forskning og udviklingsarbejde.
Undervisningsplan
Undervisningsplan i PDF
Faglige forudsætninger
Der henvises til studieordningens bestemmelser
Underviser
Modulansvarlig Frederik Pio (
frpi@dpu.dk
)
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen tilrettelægges som holdundervisning, herunder forelæsninger, øvelser og projektdrøftelser samt vejledning.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk
Litteratur
Kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitet
Studieordning og bedømmelse
-
Fri.hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Se studieordningen for yderligere information.