Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H INLED Profil - Innovationsledelse ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: ca. 9 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24942

Formål

 

Formålet med kurset er at lære den studerende om innovationens determinanter. Den studerende vil dels få et overblik over indholdet af og effekten af de enkelte determinanter. Med udgangspunkt i denne viden, vil den studerende få en forståelse for, hvordan man kan måle en virksomheds innovationsevne for derved at fastlægge, om der er overensstemmelse mellem virksomhedens ønsker og deres faktiske performance. Desuden vil den studerende lære at udarbejde forslag til forbedring af en virksomheds innovationsevne, under hensyn­tagen til virksomhedens strategi og ressourcer, for herefter at kunne opstille en handlingsplan inden for et konkret tiltag til ændring.

Kurset har deltagelse af både BDE- og HA-studerende. BDE-studerende skal forholde sig til kursusbeskrivelsen for Innovationsledelse for BDE-uddannelsen.

Indhold

 

I de senere år har der været meget fokus på innovation. De fleste har en opfattelse af, at Innovation er en helt afgørende faktor for dansk industris eksistensberettigelse i fremtiden. Derfor har mange, statslige og private, institutioner sat udvidet fokus på området. Også mange forskellige fagområder beskæftiger sig med hvordan man kan forbedre virksomhedernes innovationsevne. Nationaløkonomerne, organisationsfolkene, psykologerne, ingeniørerne, designerne og afsætningsøkonomerne har hver deres tilgang til innovationsproblematikken.

I kursusforløbet vil vi åbne op for de forskellige tilgange og derigennem at skabe et helhedsoverblik over de centrale determinanter til innovationsskabelse i en virksomhed eller institution.

 

Vi vil have fokus på flg. hovedområder:

  • - De organisatoriske omgivelsers indflydelse på virksomhedens innovationstilbøjelighed. Der vil blive taget udgangspunkt i begrebet forandringsledelse med henblik på en vurdering af forskellige organisations- og ledelsesformers indflydelse på virksomhedens evne til at skabe fornyelse, der giver virksomheden en konkurrencemæssig bedre position.
  • - Processer. Hvordan tilrettelægges og ledes innovationsprocesser med henblik på at optimere det innovative udbytte og sikre implementeringen af gode ideer?
  • - Kreative processers egnethed til at skabe innovation. Innovationscentre i og udenfor virksomheden (Inkubatorier). Hvordan opbygges sådanne innovationscentre og hvordan tilrettelægges og ledes de kreative processer.
  • - Hvordan kan der skabes innovation gennem forskellige former for eksternt samarbejde. Hvordan udvælges samarbejdspartneren og hvordan formaliseres og styres samarbejdet?
  • - Vidensindsamling og vidensspredning i organisationen, herunder markeds- og teknologividen.
  • - Strategi. Hvordan bliver virksomhedens strategiudvikling befordrende for innovationsevnen.
  • Intraprenører. Forandringsagenternes rolle i innovationsprocesserne. Hvordan håndteres disse organisatorisk for at optimere udbyttet?

Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt. Det vil blive forsøgt at gøre undervisningen så praktisk anvendelig som muligt, men faget vil kræve en noget abstrakt forståelsesevne hos den studerende.

Personlig udvikling

Evnen til at kombinere mange forskellige fagdiscipliner og træffe beslutninger på et usikkert informationsgrundlag. Overblik.

Faglige forudsætninger

 

Organisation og ledelse samt markedsføring

Underviser

Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt.

Undervisnings- og arbejdsform

Det vil blive forsøgt at gøre undervisningen så praktisk anvendelig som muligt, men faget vil kræve en noget abstrakt forståelsesevne hos den studerende.

Dansk

Litteratur

Internt undervisningsmateriale

Læringsmetoder i %

 

Forelæsning/gæsteforelæsning                   30 %

Klassediskussioner                                      20 %

Studenterpræsentationer                            10 %

Cases og præsentationer                            15 %

Projektarbejde                                            25 %

Pensum

Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.

IT-færdigheder

Ingen specifikke

Beståelseskrav

Karakteren 02 eller højere efter 7-trins skalaen.

Kriterier for målopnåelse

 

Den studerende skal kunne følgende:

  • vise godt kendskab til den obligatoriske litteratur.
  • kunne foretage en selvstændig fremstilling ved evalueringen
  • udvise god forståelse for innovationsteoriens helhed og de centrale innovationsdeterminanter
  • udvise god forståelse for enkelt- modeller og teoriers intentioner og anvendelighed
  • kunne forstå enkeltmodellers komparative anvendelighed i forhold til alternative modeller/metoder
  • kunne vurdere forskellige determinanters betydning i i forskellige praktiske situationer.
  • kunne henvise til relevante forfattere/teorier med henblik på at kunne udarbejde forslag til forbedring af en virksomheds innovationsevne

Bedømmelse

 

I forbindelse med evalueringen skal der udarbejdes to minigrupperapporter:

Første minigrupperapport i samarbejde med BDE-studerende (max. 15 sider). I rapporten skal der foretages en vurdering af en konkret virksomheds innovationsevne. Er der et gap mellem den ønskede og faktiske innovationsevne? Desuden skal der fremkomme forslag til vigtige indsatsområder i forbindelse med virksomhedens innovationsforbedring. Rapporten præsenteres af hele holdet (20 min.).

På basis af rapporten gennemføres der en individuel eksamination (15 min).

Der anvendes ekstern censor.

 

Anden minigrupperapport (kun HA-studerende) på max. 25 sider. Rapporten skal tage udgangspunkt i fremkomne forslag fra første minigrupperapport, og føre frem til en handlingsplan for et konkret ændringstiltag. Rapporten præsenteres af hele holdet (20 min.).

På basis af rapporten gennemføres der en individuel eksamination (15 min).

Der anvendes intern censor.