[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at lære den studerende om innovationens determinanter. Den studerende vil dels få et overblik over indholdet af og effekten af de enkelte determinanter. Med udgangspunkt i denne viden, vil den studerende få en forståelse for, hvordan man kan måle en virksomheds innovationsevne for derved at fastlægge, om der er overensstemmelse mellem virksomhedens ønsker og deres faktiske performance. Desuden vil den studerende lære at udarbejde forslag til forbedring af en virksomheds innovationsevne, under hensyntagen til virksomhedens strategi og ressourcer, for herefter at kunne opstille en handlingsplan inden for et konkret tiltag til ændring.
Kurset har deltagelse af både BDE- og HA-studerende. BDE-studerende skal forholde sig til kursusbeskrivelsen for Innovationsledelse for BDE-uddannelsen.
I de senere år har der været meget fokus på innovation. De fleste har en opfattelse af, at Innovation er en helt afgørende faktor for dansk industris eksistensberettigelse i fremtiden. Derfor har mange, statslige og private, institutioner sat udvidet fokus på området. Også mange forskellige fagområder beskæftiger sig med hvordan man kan forbedre virksomhedernes innovationsevne. Nationaløkonomerne, organisationsfolkene, psykologerne, ingeniørerne, designerne og afsætningsøkonomerne har hver deres tilgang til innovationsproblematikken.
I kursusforløbet vil vi åbne op for de forskellige tilgange og derigennem at skabe et helhedsoverblik over de centrale determinanter til innovationsskabelse i en virksomhed eller institution.
Vi vil have fokus på flg. hovedområder:
Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt. Det vil blive forsøgt at gøre undervisningen så praktisk anvendelig som muligt, men faget vil kræve en noget abstrakt forståelsesevne hos den studerende.
Evnen til at kombinere mange forskellige fagdiscipliner og træffe beslutninger på et usikkert informationsgrundlag. Overblik.
Organisation og ledelse samt markedsføring
Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt.
Det vil blive forsøgt at gøre undervisningen så praktisk anvendelig som muligt, men faget vil kræve en noget abstrakt forståelsesevne hos den studerende.
Dansk
Internt undervisningsmateriale
Forelæsning/gæsteforelæsning 30 %
Klassediskussioner 20 %
Studenterpræsentationer 10 %
Cases og præsentationer 15 %
Projektarbejde 25 %
Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.
Ingen specifikke
Karakteren 02 eller højere efter 7-trins skalaen.
Den studerende skal kunne følgende:
I forbindelse med evalueringen skal der udarbejdes to minigrupperapporter:
Første minigrupperapport i samarbejde med BDE-studerende (max. 15 sider). I rapporten skal der foretages en vurdering af en konkret virksomheds innovationsevne. Er der et gap mellem den ønskede og faktiske innovationsevne? Desuden skal der fremkomme forslag til vigtige indsatsområder i forbindelse med virksomhedens innovationsforbedring. Rapporten præsenteres af hele holdet (20 min.).
På basis af rapporten gennemføres der en individuel eksamination (15 min).
Der anvendes ekstern censor.
Anden minigrupperapport (kun HA-studerende) på max. 25 sider. Rapporten skal tage udgangspunkt i fremkomne forslag fra første minigrupperapport, og føre frem til en handlingsplan for et konkret ændringstiltag. Rapporten præsenteres af hele holdet (20 min.).
På basis af rapporten gennemføres der en individuel eksamination (15 min).
Der anvendes intern censor.