[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målsætning for faget:
Formålet med matematikundervisningen er dels at de studerende erhverver yderligere indsigt i matematiske begreber og metoder, der anvendes i de økonomiske/statistiske fagområder og dels at de studerende opnår fortrolighed med matematiks anvendelse til formulering og løsning af økonomiske/statistiske problemer. Det er naturligvis ikke hensigten, at undervise i økonomi/statistik, men i undervisningen lægges vægt på anvendelse af eksempler/opgaver med et statistisk/økonomisk islæt.
Baggrund for faget:
Udgangspunktet er, at de studerende ved optagelsen har en viden svarende til matematisk studentereksamen niveau B. Dette niveau er imidlertid ikke tilstrækkeligt til at følge undervisningen i mange fag på bacheloruddannelsen.
Der er derfor behov for at bringe de studerende op på et tilstrækkeligt matematisk niveau, der indenfor en række emneområder også ligger væsentligt over matematisk studentereksamen niveau A.
FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
Faget har flg. hovedelementer:
1. Funktioner, herunder kontinuitet og differentiabilitet.
2. Funktioner i flere variable
3. Integration
4. Matrix- og vektoralgebra
5. Determinanter og matrixinvertering
Ingen
Oplyses senere
Forelæsninger suppleret med øvelser
Se bogliste
Ja, HA 1. semester
Efter at have fulgt undervisningen skal de studerende kunne:
løse opgaver indenfor de matematiske discipliner, der er nævnt i "Indhold"
overskue at nedbryde opgaver, der indeholder vilkårlige elementer fra emnerne under "Fagets centrale problemstillinger" og derved løse disse.
tage udgangspunkt i en verbalt beskrevet problemstilling, identificere en heri værende matematisk opgave og afslutningsvist løse denne.
formulere løsningen af de præsenterede matematiske problemer på en klar og overskuelig måde.
Eksamen vil bestå af en 4-timers skriftlig prøve. Alle hjælpemidler må benyttes.
Der gives en karakter efter 7-trins-skalaen.
Reeksamen foregår som den ordinære, men i fald der maksimalt er 5 studerende, der skal til reeksamen, kan udprøvningen evt. ske ved mundtlig eksamen.
Intern
Karakteren 12:
Karakteren 12 gives for den meget sikre og velformulerede problemløsning med kun få og uvæsentlige fejl og mangler.
Karakteren 02:
Karakteren 02 gives for den usikre men dog acceptable løsning med en del fejl og mangler.
John Vestergaard Olesen