H MIKRO Mikroøkonomi ( efterår 2010 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
1. semester
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer pr. uge i 13 uger. 2 øvelsestimer pr. uge i 7 uger.
-
Deltagerbegrænsning:
-
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
24934
Formål
Baggrund for faget:
Mikroøkonomi udgør sammen med fagene Erhvervs- og samfundsbeskrivelse, Makroøkonomi og dele af International Business fagblokken samfundsøkonomi på HA-uddannelsens 1-4 semester.
Samfundsøkonomiens generelle formål er at tilføre de studerende et sæt af analyseværktøjer og teoretiske modeller som kan anvendes som overordnet forståelsesramme for borgeres, virksomheders og offentlige organisationers ageren i samfundet.
Fagområdet Mikroøkonomi tager udgangspunkt i mikroøkonomisk teori svarende til et introducerende niveau som typisk anvendes på universiteters introducerende niveau både nationalt og internationalt.
Formålet er at danne det grundlæggende forståelsesapparat for økonomiske teorier og modeller på individ, virksomheds og enkeltmarkeds niveau.
Indhold
FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
Fagets udgangspunkt er den enkelte husholdning (forbruger) og den enkelte virksomhed (producent) og deres ageren på et marked. Dette indebærer behandling at forhold som:
-
Personlig nytte og nyttemaksimering og forbrugsteori
-
Produktionsfunktioner og omkostningsteori på kort og langt sigt og under forskellige forudsætninger om variabilitet
-
Prisoptimering under forskellige markedsformer og ved anvendelse af markedsmagt (fuldkommen konkurrence, monopol, monopolistisk konkurrence, oligopol, prisdiskriminering m.v)
-
Markedssvigt og markedssvig og disse forholds indflydelse på prisdannelsen (asymmetrisk information, eksternaliteter, offentlige goder)
-
Velfærdsøkonomi.
Personlig udvikling
Målet er, at de studerende:
Bliver i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger i mikroteorien
Bliver i stand til selvstændigt at kunne vurdere velfærdsøkonomiske ændringer i samfundet s.f.a. ændrede forudsætninger for virksomheders adfærd
Bliver i stand til at vurdere virksomhedens indflydelse på samfundet
Faglige forudsætninger
-
Underviser
Henrik Friis
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger
Opgavetræning i øvelsestimer
Dansk
Litteratur
Litteratur
Pindyck, Robert; Rubinfeld, Daniel: Microeconomics. Pearson 7 ed 2009. (eller nyere)
Læringsmetoder i %
Forelæsninger 23 %
Øvelsesundervisning 6 %
Selvstudium 8 %
Forberedelse 54 %
Klassediskussioner 9 %
Pensum
Ca. 650 sider
Bogliste: Se BlackBoard.
IT-færdigheder
Ingen
Beståelseskrav
Karakteren 02 eller derover, efter 7-trins-skalaen.
Kriterier for målopnåelse
Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Eksaminanden udviser:
-
Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
-
En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
-
En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
-
En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
-
En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder (koblingen mellem teori og praksis).
-
En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
-
Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.
Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Eksaminanden udviser:
-
Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
-
En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
-
En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
-
En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
-
En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
-
En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
-
Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.
Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
Skriftlig eksamen 3 timer med alle hjælpemidler.
Opgaven bedømmes af underviseren.