Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H PAFS Afsætningsprofil ( efterår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: Ca. 9 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 24941

Formål

Indlæringsmål:

Modul 1:

1.   Den studerende skal kunne beskrive relevant afsætningsøkonomisk teori med vægt på de områder, som de praktiske elementer afstedkommer inden for den internationale dimension.

2.   Den studerende skal være i stand til at forklare, hvorledes traditionel eksport planlægges, gennemføres og opfølges.

3.   Den studerende skal være i stand til at udarbejde en eksportvirksomheds markedsføringsplan, herunder at analysere den indbyrdes afhængig­hed mellem planens analysedel og handlingsdel samt de omfattende krav om markedsinforma­tion.

4.   Den studerende skal være i stand til at analysere og præcisere informationsbehovet samt at gennemføre desk-research før indsamling af primære data  i.f.t. pkt. 2 ovenfor.

Modul 2:

For at kunne foretage denne målretning af sin indsats, er det helt afgørende, at den studerende har et indgående kendskab til de potentielle kunders adfærd.

Dette indebærer, at den studerende skal kunne:

1.     anvende adfærdsteorier på såvel konsumentvaremarke­det som det industrielle marked.

2.     anvende relationsmodeller, trade marketing og branding.

3.     anvende og evaluere udvalgte kvalitative undersøgelsesteknikker.

4.     opnå en forståelse af, hvorledes sådanne teknikker kan integ­reres i en overordnet markedsinformationssøgningsstrategi.

5.     analysere hvordan virksomhedens egne undersøgelser eventuelt kan kombineres med undersøgelser, der rekvireres udefra.

Modul 3:

At opøve evnen hos den studerende til selvstændigt at diskutere og vurdere problem-identifikation/analyseovervejelser og markedsføringsplanlægning.

Fagets formål er endvidere at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

Fagmodulet er opbygges således, at mulighederne for faglig og metodisk progression tilgodeses samt at referencevirksomhedens problemstilling løses. Dette indebærer, at undersøgelse af markedsforhold 3 forudsætter undersøgelse af markedsforhold 2, som atter forudsætter undersøgelse af markedsforhold 1.

Modul 1:

I faget gennemgås studiemateriale, som skal udvikle de studerendes evne til at præcisere et informationsbehov og formulere en informationssøgningsstrategi. Der præsenteres forskellige kilder til desk-research.

Endvidere behandles relevante områder inden for:

- det internationale marked

- miljøafstand og - tilpasning

- virksomheders internationalisering

- segmentering i internationalt perspektiv

- international markedsstrategi

- metoder for markedsvalg

- markedsekspansion

- konkurrentadfærd

- valg af eksportorganisation

- valg af afsætningskanal samt øvrige parameter miks

- eksportfinansiering

- den internationale markedsføringsplans implementering

Modul 2:

- videregående international strategi og organisation

- særlige forhold ved industriel markedsføringsplanlægning

- organisatoriske købsadfærdmodeller

- interaktions- og relationsmodeller

- key account manager

- integreret ledelse af købs- og salgsrelationer

- forskellige individuelle og socialpsykologiske modeller til forståelse

   af forbrugernes købsadfærd

- videregående distributionspolitik

- relationship marketing/new marketing

I faget trænes de studerende i at anvende kvalitative og kvantitative undersøgelsesteknikker i nævnte rækkefølge relateret til en virksomheds praktiske problem­stilling.

Modul 3:

I faget trænes de studerende i - gennem projektarbejdet - at kunne se sammenhængen mellem at udarbejde en hensigtsmæssig informationssøgningsstrategi, at implementere den på en hensigtsmæssig måde samt at drage konsekvenserne heraf med hensyn til markedsføringsplan­lægning.

Personlig udvikling

Det er målsætningen for den personlige udvikling, at profilfaget skal give den studerende et dybtgående indblik i de problemstillinger som især SME virksomheder møder i den globaliserede verden og finde egnede fremtidige udviklingsveje for sådanne virksomheder.

Faglige forudsætninger

Der forudsættes viden indenfor afsætningsøkonomi svarende til pensum på 2.-, 3.- og 4. semester.

Underviser

Kurt Nørgaard Petersen, Jørnn Ladegaard et. al.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil bestå af temaundervisning, projektarbejde og diskussion af relevante artikler.

Engelsk - samlæses med HA (im)

Litteratur

Hollensen, Svend: Global Marketing, seneste udgave

18 artikler fra modul 1, 2 og 3

Materiale fra gæstelærere

Materiale fra virksomhedsbesøg

Hand outs

Læringsmetoder i %

 

Selvstudium                                                30 %

Holdundervisning                                        20 %

Projekt-/problemorienteret undervisning &underviserrolle/projektarbejde                 30 %

Forberedelse til kursusforløbet                   20 %

Pensum

Særskilt pensumliste

IT-færdigheder

Ingen særlige

Beståelseskrav

Karakteren 02 eller derover

Kriterier for målopnåelse

  • Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Bedømmelse

Modul 1:

Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af startrapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med intern censur. Evalueringen af startrapporten finder sted ca. en tredjedel ind i semesteret

Modul 2:

Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af midtvejsrapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med intern censur. Evalueringen af midtvejs­rapporten finder sted ca. 2/3 ind i semesteret.

Modul 3:

Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af afsluttende rapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med ekstern censur. Evalueringen af afsluttende rapport finder sted primo januar.