Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H RGFOR Regnskabsforståelse ( efterår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 2 forelæsninger pr. uge i 13 uger, 2 øvelsestimer pr. uge i 8 uger
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 28142

Formål

 

Målsætning for faget:
At give de studerende en forståelse for det dobbelte bogholderis princip samt gøre de studerende i stand til at udarbejde en resultatopgørelse og en balance med noter. Det er ligeledes formålet med faget at skabe et fundament, således at den enkelte studerende vil være i stand til at få det fulde udbytte af undervisningen i Eksternt regnskab.

Baggrund for faget:
Regnskabsforståelse er basalt set for studerende, der endnu ikke har kendskab til en virksomheds økonomiske styring. Et grundlæggende kendskab til det dobbelte bogholderis princip, årsafslutning og udarbejdelse af tilhørende rapport i form af resultatopgørelse, balance samt noter er en nødvendig forudsætning for at opnå det fulde udbytte af undervisningen i Eksternt regnskab i studiets 2. semester.

Nærhed til erhvervslivet:
Teorigennemgang og øvelsesrækken vil i videst muligt omfang blive baseret på konkrete eksempler fra erhvervslivet.

Indhold

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
Som grundlag for at udvikle de studerendes kvalifikationer indgår følgende fagområder:
­-Rammerne for virksomhedens eksterne rapportering.
­-Årsrapportens hovedelementer.
­-Udarbejdelse af årsrapporten.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger suppleret med øvelser

Litteratur

 

Karsten Wiborg: Basic Financial Accounting

Forlag: Academica

Udgivelsesår: 2010

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja. HA 1. semester

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Regnskabsforståelse er en nødvendig forudsætning for at opnå det fulde udbytte af undervisningen i Eksternt årsregnskab og andre mikroøkonomiske fag i studiets forløb.

Det er formålet, at den studerende efter at have fulgt faget har:

­-Forståelse for virksomhedens transformationsproces og sammenhængen til den eksterne rapportering.
­-Kendskab til forskellige virksomhedsformer og væsentlige interessenter, herunder deres informationsbehov.
­-Kendskab til væsentlige bestemmelser og standarder for den eksterne rapportering.
­-Kendskab til struktur og indhold i balance og resultatopgørelse samt hertil hørende noter.
­-Kendskab til registreringssystemet og kunne opstille et regnskab på baggrund af foretagne registreringer.
­-Have kendskab til efterposteringer og årsafslutningen.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

Eksamen: 3-timers skriftlig eksamen med alle hjælpemidler tilladt.

Reeksamen: 3-timers skriftlig reeksamen med alle hjælpemidler tilladt.

Censurform

Ingen censur

Eksamensmål

Vurderingskriterier for målopfyldelse

I faget gives nedenstående karakterer ud fra en samlet vurdering af opfyldelsen af de ovenfor angivne læringsmål.

Karakteren 12
Eksaminanden demonstrerer:
­-Et meget omfattende overblik over samt en specifik viden om de forskellige modeller, metoder og teorier der indgår som pensum i faget, herunder en meget overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse bygger på.
­-En fremragende generel og specifik kompetence til at overskue en anvendelsesorienteret problemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for hvad der synes væsentligt og uvæsentligt.
­-En fremragende kompetence til at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til håndtering af regnskabsmæssige problemstillinger ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagets begreber, koncepter, teorier og metoder.
­-Et overbevisende overblik over problemløsningsmetode samt en meget sikker perspektivering og refleksion over dette valg.

Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, med kun få uvæsentlige mangler.


Karakteren 02:
Eksaminanden demonstrer:
­-Et ikke særligt omfattende overblik over samt en mangelfuld specifik viden om de forskellige modeller, metoder og teorier der indgår som pensum i faget, herunder en meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse bygger på.
­-En forholdsvis almen og generel samt ikke særlig specifik kompetence til at overskue en anvendelsesorienteret problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for hvad der synes væsentligt og uvæsentligt.
­-En ikke særlig veldokumenteret kompetence i at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til håndtering af regnskabsmæssige problemstillinger - og her udvises mangler med hensyn til velargumenteret at anvende fagets begreber, koncepter, teorier og metoder.
­-Et ikke overbevisende overblik over problemløsningsmetode samt en meget usikker perspektivering og refleksion over dette valg.

Der er tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes for, at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Kristian Møller

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

d. 27.08.2010

Bedømmelse